Την Τρίτη το πρωί με την ακρόαση των φορέων θα συνεχιστεί, ενώπιον των τριών συναρμόδιων κοινοβουλευτικών Επιτροπών, η συζήτηση του νομοσχεδίου που αφορά αφενός την ανθρωπιστική κρίση, αφετέρου την οργάνωση της Κυβέρνησης και των κυβερνητικών οργάνων, αλλά και διατάξεις επείγοντος χαρακτήρα. Η συζήτηση ξεκίνησε στην αίθουσα της Ολομέλειας της Βουλής στις 11 το πρωί της Παρασκευής για να ολοκληρωθεί λίγο μετά τις 7 το απόγευμα.
Πρώτος ομιλητής ήταν ο Κωνσταντίνος Ζαχαριάς από τον ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος τόνισε ότι για πρώτη φορά στη μεταπολίτευση και μετά από έξι χρόνια νεοφιλελεύθερων πολιτικών που εντατικοποίησαν τις συνθήκες της φτώχειας, των ανισοτήτων και των αποκλεισμών, Κυβέρνηση καταθέτει νομοσχέδιο που στο επίκεντρό του θέτει τους ανθρώπους και τις ανάγκες τους. Ωστόσο αυτό αποτελεί μόνο «το πρώτο βήμα επείγουσας παρέμβασης και όχι ένα καθολικό και ολοκληρωμένο πρόγραμμα κοινωνικής πολιτικής για την αριστερά», ενώ άμεσα θα συμπληρωθεί με μέτρα που θα εξασφαλίζουν την ισότιμη, αξιοπρεπή και καθολική πρόσβαση στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, χωρίς εξαιρέσεις και γραφειοκρατικά εμπόδια. Παράλληλα με τη σύσταση γενικής γραμματείας καταπολέμησης της διαφθοράς υλοποιείται η δέσμευση της Κυβέρνησης της Αριστεράς για διαφάνεια σε οικονομικά μεγέθη και συμβάσεις του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, αλλά και για ποινικές κυρώσεις σε περιπτώσεις διαφθοράς.
Ότι η ΝΔ θα υπερψηφίσει επί της αρχής το κομμάτι του νομοσχεδίου που αναφέρεται στην ανθρωπιστική κρίση, δήλωσε ο εισηγητής της αξιωματικής αντιπολίτευσης, κ. Ν. Παναγιωτόπουλος, καθώς «τα μέτρα αυτά λειτουργούν συμπληρωματικά δίπλα σε μέτρα προνοιακού χαρακτήρα και πολιτικές κοινωνικής προστασίας που ήδη υλοποιούνται, αφού είχαν θεσμοθετηθεί από προηγούμενες Κυβερνήσεις». Παρά τη στήριξη επί της αρχής, ο κ. Παναγιωτόπουλος χαρακτήρισε τις ρυθμίσεις αποσπασματικές και ασαφείς ως προς το κόστος και τον προσδιορισμό των δικαιούχων.
Αρνητικός υπήρξε ωστόσο με τον κύριο όγκο του νομοσχεδίου για την οργάνωση των κυβερνητικών οργάνων, διατυπώνοντας την άποψη ότι η προοπτική να εντάσσουν τη δράση τους στο σχέδιο και τις ενέργειες ενός κυβερνητικού οργάνου (σ.σ. της γενικής γραμματείας για την καταπολέμηση της διαφθοράς) ανώτεροι δικαστικοί λειτουγοί και συγκεκριμένα ο εισαγγελέας οικονομικών εγκλημάτων και ο εισαγγελέας εγκλημάτων διαφθοράς φαλκιδεύει την αρχή της διάκρισης των εξουσιών και την αρχή της ανεξαρτησίας των δικαστικών αρχών. Ο κύριος Παναγιωτόπουλος έκανε λόγο για υπερσυγκέντρωση των δομών της δημόσιας διοίκησης και του κράτους δικαίου περί τη γενική γραμματεία και τον αρμόδιο Υπουργό Επικρατείας, ενώ αναφορικά με τον αναπληρωτή γενικό γραμματέα τόνισε ότι η θέσπισή του αποτελεί άλλη μια βαθμίδα με πολιτική χροιά που θα προσθέσει γραφειοκρατία στο σύστημα.
Τη σκυτάλη πήρε στη συνέχεια η κα Λυμπεράκη από το ΠΟΤΑΜΙ, η οποία δεν δίστασε να χαρακτηρίσει «ψυχρολουσία» τα άρθρα για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης. Μίλησε ακόμα για σύντομη διαβούλευση του νομοσχεδίου 15 μόλις ωρών, αλλά και για ασάφειες του που θα δημιουργήσουν δυσκολίες στο στάδιο της υλοποίησης, καθώς δεν προσδιορίζονται τα ενιαία κριτήρια των δικαιούχων, ούτε υπάρχει μηχανισμός ενστάσεων. Επιφυλάξεις διατύπωσε και για τις ρυθμίσεις αναφορικά με τη γενική γραμματεία, κάνοντας επίσης λόγο για ασάφεια και προχειρότητα.
«Πετσοκομμένα ψίχουλα» που ανακουφίζουν έναν ελάχιστο αριθμό εξαθλιωμένων χαρακτήρισε το νομοσχέδιο η εισηγήτρια του ΚΚΕ, κα Διαμάντω Μανωλάκου, χρησιμοποιώντας μάλιστα τη γλώσσα των αριθμών για να το αιτιολογήσει. Συγκεκριμένα μίλησε για διάθεση 22 εκατομμυρίων ευρώ για την δωρεάν επανασύνδεση και παροχή ηλεκτρικού ρεύματος από τα 59,4 εκατ.ευρώ του προγράμματος της Θεσσαλονίκης, 40,5 εκατομμυρίων έναντι 54 (εκατ.ευρώ) για την επιδότηση ενοικίου και 756 εκατ.ευρώ από τα αρχικά εξαγγελόμενα 137,7 (εκατ.ευρώ) για την επιδότηση της σίτισης. «Πρόκειται για παράταση των ίδιων πολιτικών της ΕΕ», συμπλήρωσε.
Το κόστος των μέτρων είναι μικρό, είπε ο κ. Χαϊκάλης, αλλά έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την αξιοπρεπή διαβίωση των ωφελουμένων. Τόνισε ακόμα την αναγκαιότητα λήψης νέων μέτρων, όπως η δωρεάν παροχή νερού, οι δωρεάν μετακινήσεις και η εξαίρεση των προνοιακών επιδομάτων των αναπήρων από το εισοδηματικό κριτήριο. Το τελευταίο μάλιστα το έκανε δεκτό η κα Φωτίου, η οποία είπε ότι θα γίνει άμεσα η σχετική τροποποίηση στο νομοσχέδιο για την ανθρωπιστική κρίση.
Τις εισηγήσεις έκλεισε ο κ. Κεγκέρογλου από το ΠΑΣΟΚ, που μίλησε για ασαφές πρόγραμμα χωρίς χρηματοδότηση και για την ανάγκη να αποσυρθούν άμεσα διατάξεις, όπως αυτή του άρθρου 4 που εξαιρεί από τους δικαιούχους τους ενταγμένους στο πρόγραμμα του Ταμείου Ευρωπαϊκής Βοήθειας για τους Άστεγους. Χρειάζεται «μια επείγουσα και ολοκληρωμένη στρατηγική, συμφωνημένη με την ΕΕ, με εξασφαλισμένους πόρους», είπε, φέρνοντας το παράδειγμα του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος – το οποίο ξεκίνησε ως πιλοτικό πρόγραμμα τον Νοέμβριο του 2014 σε 13 δήμους - ως σύγχρονου μηχανισμού κοινωνικής προστασίας ολικής αντιμετώπισης του προβλήματος.
Τον λόγο στη συνέχεια πήρε ο αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, κ. Δ. Μάρδας, ο οποίος αναφέρθηκε στα οικονομικά στοιχεία της συγκεκριμένης ρύθμισης, λέγοντας ότι τα 180,3 εκατομμύρια ευρώ από τα 200,3 (εκατ.ευρώ) του συνολικού κόστους θα προέλθουν από μέρος της εξοικονόμησης στις κρατικές προμήθειες και τις καταναλωτικές δαπάνες (που συνολικά θα φτάσει τα 2,457 δις ευρώ) και τα υπόλοιπα 20 εκατομμύρια ευρώ από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Μόνο από τη μείωση των μετακλητών υπαλλήλων, του επιστημονικού προσωπικού και των αποσπασμένων από τους 1173 υπαλλήλους του προηγούμενου σχήματος σε μόλις 554 του τωρινού θα εξοικονομηθούν 50 εκατομμύρια ευρώ ανά έτος.
«Μεθοδολογικά ανεπαρκείς» χαρακτήρισε τις ρυθμίσεις ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος είπε ότι όλες οι λεπτομέρειες παραπέμπονται να καθοριστούν από το Υπουργείο. Για «λευκό νόμο που παρέχει ευρύτατες εξουσιοδοτήσεις» μίλησε λίγο αργότερα και ο Παναγιώτης Καρκατσούλης από το ΠΟΤΑΜΙ.
Την διαφοροποίησή του από τη γραμμή της ΝΔ να υπερψηφίσει επί της αρχής το νομοσχέδιο για την ανθρωπιστική κρίση εξέφρασε ο Άδωνις Γεωργιάδης, εξηγώντας ότι κατά την εκτίμησή του ήρθε στη Βουλή για καθαρά επικοινωνιακούς λόγους. Αντίθετα σύμφωνο τον βρήκε η τοποθέτηση του εισηγητή της ΝΔ ότι το κομμάτι που αφορά το γενικό γραμματέα για την καταπολέμηση της διαφθοράς παραβιάζει την αρχή της διάκρισης των εξουσιών.
Συγκεκριμένη αναφορά στη Χρυσή Αυγή που εξέφρασε την πρόθεσή της να υπερψηφίσει το νομοσχέδιο, αλλά «κινείται σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση από μας» έκανε η Βασιλική Κατριβάνου, τονίζοντας ότι πρόκειται για μία εγκληματική οργάνωση που επένδυσε στο φόβο των ανθρώπων και δεν έχει καμία σχέση με μια κοινωνία που να χωράει όλους τους ανθρώπους ανεξάρτητα από θρησκεία, φύλο, σεξουαλικό προσανατολισμό ή από το πόσο καλά είναι στην υγεία τους, μία κοινωνία χωρίς ρατσισμό και μισαλλοδοξία.
Τέλος, τον λόγο πήραν ο Υπουργός Εσωτερικών, Νίκος Βούτσης και η αναπληρώτρια Υπουργός για την Κοινωνική Αλληλεγγύη, Θεανώ Φωτίου. Ο πρώτος μίλησε για «νομοσχέδιο - ανάχωμα αποσόβησης των δραματικών συνεπειών των μνημονιακών πολιτικών», αν και εφαρμόζεται με πιο σιγανό βηματισμό από τον επιθυμητό και με λιγότερο ριζοσπαστικά μέτρα. Ο κ. Βούτσης χαρακτήρισε τις κατηγορίες περί κομματικού κράτους που θέλει να φτιάξει ο ΣΥΡΙΖΑ «το ανέκδοτο της περιόδου», έπλεξε το εγκώμιο των δομών αλληλεγγύης που έκαναν σπουδαιότατο έργο στα χρόνια των Μνημονιών και εξήγησε ότι οι αναπληρωτές γενικοί γραμματείς προορίζονται για εκεί που υπάρχουν αναπληρωτές Υπουργοί.
Με τους προερχόμενους από τη δεξιά αντιπολίτευση, «εγγυητές» του προγράμματος της Θεσσαλονίκης τα έβαλε η Θεανώ Φωτίου, επιρρίπτοντάς τους ευθύνες για τη σημερινή κατάσταση. Απαντώντας στον Άδωνι Γεωργιάδη που ισχυρίστηκε ότι η έκδοση υπουργικών αποφάσεων καθυστερεί άρα θα αργήσει και η υλοποίηση των μέτρων ανακούφισης της ανθρωπιστικής κρίσης, είπε ότι αυτό δεν θα συμβεί γιατί τα υπουργεία δεν είναι πια φέουδα.
Να σημειωθεί ότι αποτέλεσμα της σημερινής συζήτησης ήταν κάποιες επί μέρους τροποποιήσεις, όπως στο άρθρο 10 του νομοσχεδίου, η οποία ανακοινώθηκε νωρίς το πρωί από τον Π.Νικολούδη και αφορούσε την υπαγωγή των Εισαγγελέων οικονομικού εγκλήματος και εγκλημάτων διαφθοράς στη γενική γραμματεία κατά της διαφθοράς. . «Συμμόρφωση προς τα προγράμματα ή τις δράσεις που θα εξαγγείλει η Γενική Γραμματεία Καταπολέμησης της Διαφθοράς σε καμία περίπτωση δεν αφορά δικαστικές εξουσίες, εισαγγελείς και δικαστές. Αν στο πλαίσιο της διαμόρφωσης της εθνικής στρατηγικής που διαμορφώνεται από άλλους φορείς, πλην της Γραμματείας, έχουν και οι δικαστές την υποχρέωση να συντονίζονται θα πρέπει να το κάνουν», δήλωσε.
(Πρώτη δημοσίευση: inagreece.gr)