Την Τρίτη, στις 12 το μεσημέρι, αναμένεται να συνεχιστεί η συζήτηση επί των άρθρων και των τροπολογιών του νομοσχεδίου «Επείγοντα μέτρα για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση» , κατόπιν πρότασης του Αναπληρωτή Υπουργού Παιδείας, Τάσου Κουράκη – που έγινε αποδεκτή και από τα κόμματα της αντιπολίτευσης - να μην ολοκληρωθεί η συζήτηση και ψήφισή του σε μία μόνο συνεδρίαση, όπως είχε αποφασιστεί αρχικά.
Η σημερινή συζήτηση επί της αρχής του νομοσχεδίου βρίσκεται σε εξέλιξη και ήδη ολοκληρώθηκαν οι ομιλίες των εισηγητών του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ, καθώς και των ειδικών αγορητών των υπολοίπων κομμάτων της αντιπολίτευσης.
Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου παρουσίασε ο πρώτος ομιλητής, Δ. Μπαξεβανάκης (ΣΥΡΙΖΑ). Ειδικότερα, αναφέρθηκε στη δυνατότητα του μαθητή να εξεταστεί στις πανελλήνιες εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα και να είναι υποψήφιος σε ένα επιστημονικό πεδίο ή να επιλέξει την εξέταση και σε πέμπτο μάθημα - το οποίο μπορεί να είναι Γενικής Παιδείας ή Προσανατολισμού - οπότε θα μπορεί να είναι υποψήφιος σε δύο επιστημονικά πεδία διευρύνοντας τις επιλογές του, στην πλήρη αποδέσμευση του βαθμού πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από τους βαθμούς προαγωγής και απόλυσης στις τρεις τάξεις του Λυκείου, στην επανασύσταση των καταργηθεισών ειδικοτήτων δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης, στη διατήρηση εννιά πρότυπων σχολείων (πέντε γυμνάσια και τέσσερα λύκεια) και στην επιλογή των Διευθυντών σχολικών μονάδων με μυστική ψηφοφορία του συλλόγου διδασκόντων της σχολικής μονάδας και των Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με μυστική ψηφοφορία των Διευθυντών σχολικών μονάδων.
Στον εξοβελισμό της έννοιας της αριστείας και την ενίσχυση του συνδικαλισμού που επιχειρείται με το νομοσχέδιο αναφέρθηκε ο εισηγητής της ΝΔ, Θεόδωρος Φορτσάκης. Ο βουλευτής Επικρατείας του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης παρατήρησε, αναφορικά με την αναδιάρθρωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ότι το ζήτημα αυτό ρυθμίζεται με υπερβολική λεπτομέρεια στο νόμο και αντ’ αυτού πρότεινε να βάλει η Βουλή ένα γενικό πλαίσιο κατευθύνσεων και στη συνέχεια ένας επιστημονικός φορέας να εξετάσει τις ανάγκες των μαθητών και να καθορίσει το πρόγραμμα διδασκαλίας. Πρότεινε ακόμα διατήρηση της αξιολόγησης και ένα πρότυπο σχολείο ανά νομό, ενώ χαρακτήρισε παγκόσμια πρωτοτυπία τη διαδικασία επιλογής των Διευθυντών σχολικών μονάδων και εκπαίδευσης. Τέλος, εξέφρασε τη συμφωνία του με το άρθρο 29 του νομοσχεδίου που αφορά τη μεταφορά θέσεων φοίτησης στελεχών Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας.
Αρνητικό επί της αρχής δήλωσε το Ποτάμι διά της ειδικής αγορήτριάς του, Σταυρούλας Αντωνάκου, η οποία αφού χαρακτήρισε το εκπαιδευτικό σύστημα «βασικό μοχλό δημιουργίας, ανάπτυξης και σχηματισμού ανθρώπινου κεφαλαίου» εναντιώθηκε στη μορφή του κατεπείγοντος του νομοσχεδίου, στη συχνότητα αλλαγής της διάρθρωσης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων - πρόκειται για την τρίτη αλλαγή σε τρεις χρόνους, όπως είπε - στην κατάργηση της τράπεζας θεμάτων και των πρότυπων σχολείων, ενώ έκανε λόγο για «συγκυβέρνηση με συνδικαλιστές στην παιδεία».
Για νομοσχέδιο - πυροτέχνημα που «δεν αγγίζει στο ελάχιστο τους αντιδραστικούς και βαθιά ταξικούς νόμους 4186/2013 (του Αρβανιτόπουλου) για το Νέο Λύκειο και 3966/2011 (της Διαμαντοπούλου) για τα Πρότυπα - Πειραματικά σχολεία» μίλησε ο Μ. Συντυχάκης (ΚΚΕ). Ο βουλευτής τάχθηκε υπέρ της επιστροφής των καθηγητών της επαγγελματικής εκπαίδευσης που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα, σημείωσε ωστόσο ότι υπάρχουν χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών και ότι μένουν άθιχτα όλα τα άρθρα του Ν.4186 που ρυθμίζουν τη μαθητεία στο τέταρτο έτος των ΕΠΑΛ και προωθούν τη μη τυπική εκπαίδευση (ΣΕΚ, ΙΕΚ, Κέντρα διά βίου μάθησης κ.ά.) Επιπλέον επανέλαβε τις πάγιες θέσεις του ΚΚΕ για την Παιδεία: την κατάργηση των Ν. 3966/2011 και 4186/2013, την αποδέσμευση του προγράμματος και της λειτουργίας του λυκείου από τη διαδικασία επιλογής για ΑΕΙ και ΤΕΙ, την κατάργηση του διαχωρισμού γενικών λυκείων - ΕΠΑΛ, τη διαγραφή των χρεών των σχολικών επιτροπών προς τις δημόσιες επιχειρήσεις ηλεκτρισμού, θέρμανσης και ύδρευσης και την δωρεάν μετακίνηση φοιτητών και μαθητών.
Στη βάναυση και ανηλεή επίθεση των μνημονιακών πολιτικών στο χώρο της Παιδείας (συγχώνευση σχολικών μονάδων, κατάργηση δομών, καθεστώς διαθεσιμότητας για εκπαιδευτικούς) αναφέρθηκε η ειδική αγορήτρια των ΑΝΕΛ, Σταυρούλα Ξουλίδου. «Για όλους εμάς που παρακολουθήσαμε από κοντά την καταστροφική εκπαιδευτική πολιτική που εφαρμόστηκε κατά την προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο και παλέψαμε για την ανατροπή της είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρο το γεγονός ότι σήμερα συζητούμε την αποκατάσταση αυτών των ζημιών που προκλήθηκαν στην παιδεία μας και αναμένουμε τη συνέχιση αυτών των μεταρρυθμίσεων» τόνισε.
Τέλος, η ειδική αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ, Εύη Χριστοδουλοπούλου, επέκρινε την Κυβέρνηση για έλλειψη διαλόγου, λογική της ήσσονος προσπάθειας και αναξιοκρατία. «Θα μας βρείτε απέναντι. Και όχι μόνο εμάς, αλλά ένα ευρύτατο κοινωνικό μέτωπο, γιατί όταν καταλάβει ο μέσος γονιός, ο μέσος εκπαιδευτικός τι σημαίνουν αυτές οι αλλαγές που σήμερα πάνε να ψηφιστούν και αυτές που θα ‘ρθουν αύριο γα την παιδεία, τότε θα συγκροτηθεί ένα κοινωνικό μέτωπο» τόνισε.
(Πρώτη δημοσίευση: inagreece.gr)