Ξεκίνησε την Πέμπτη το πρωί, ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής, η συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών: «Συμπληρωματικά Μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ, ΕΥΡΑΤΟΜ) 1141/2014 περί ευρωπαϊκών πολιτικών κομμάτων και ιδρυμάτων, μέτρα επιτάχυνσης του κυβερνητικού έργου αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες διατάξεις».
Ο Κανονισμός θεσπίζει τις προϋποθέσεις που διέπουν το καθεστώς και τη χρηματοδότηση των ευρωπαϊκών πολιτικών κομμάτων και πολιτικών ιδρυμάτων σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς από την εφαρμογή του προηγούμενου Κανονισμού (ΕΚ/2004/2003) «αναδείχθηκαν ορισμένα ζητήματα που έχρηζαν οργανωτικής και λειτουργικής αντιμετώπισης, τα οποία σε συνδυασμό με τις πολιτικές για την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση διαμόρφωσαν την ανάγκη τροποποίησης του καθεστώτος λειτουργίας και χρηματοδότησης αυτών».
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, η βασική καινοτομία του νομοσχεδίου είναι η απόκτηση ευρωπαϊκής νομικής προσωπικότητας στα ευρωπαϊκά πολιτικά κόμματα και στα ευρωπαϊκά πολιτικά ιδρύματα, καθώς μπορούν πλέον να επιλέγουν ως έδρα τους ένα από τα κράτη μέλη της ΕΕ και να έχουν δικαιοπρακτική ικανότητα και αναγνώριση σε όλα τα κράτη μέλη. Αυτή η δικαιοπρακτική ικανότητα, ωστόσο, δεν τους παρέχει το δικαίωμα να ορίζουν υποψηφίους στις εθνικές εκλογές ή στις εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ή να συμμετέχουν σε εκστρατείες στο πλαίσιο δημοψηφισμάτων, αφού τα δικαιώματα αυτά παραμένουν στην αρμοδιότητα των κρατών μελών.
Το ν/σ περιέχει και μέτρα επιτάχυνσης του κυβερνητικού έργου, αρμοδιότητας του Υπουργείου Εσωτερικών (θέματα που αφορούν το προσωπικό και τους μετακλητούς υπαλλήλους της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών όταν τους ασκείται δίωξη για αδικήματα που τελούνται κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, τροποποίηση του Ν. 2713/1999 σχετικά με την Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων της Ελληνικής Αστυνομίας, ρυθμίσεις θεμάτων περιουσίας των καταργηθεισών σχολών δημοτικής αστυνομίας, διευθέτηση ζητημάτων δαπανών καθαριότητας δημοσίων υπηρεσιών και κτιρίων κ.ά.), διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομίας, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Υπουργείου Δικαιοσύνης, καθώς και άλλες σκόρπιες διατάξεις.
Η αντιπολίτευση για το νομοσχέδιο
«Η αλήθεια είναι ότι σήμερα, αν ρωτήσει κάποιος τι συζητείται στη Βουλή ακριβώς, θα δυσκολευτούν πολλοί από τους Βουλευτές που είναι εδώ μέσα να απαντήσουν. Ποιο νομοσχέδιο συζητάμε; Ποια είναι η αρχή του νομοσχεδίου, το οποίο συζητάμε; Τι είναι αυτό που θέλαμε σήμερα εδώ πέρα νομοθετικά να προβάλλουμε, να καλύψουμε, έτσι ώστε να βελτιώσουμε τη ζωή των συμπολιτών μας;» σημείωσε ο γενικός εισηγητής της ΝΔ, Γιώργος Γεωργαντάς, κάνοντας λόγο για διατάξεις χωρίς κανένα κεντρικό άξονα ή προγραμματισμό.
«Είναι ένα νομοσχέδιο που έχει αντικείμενο οκτώ Υπουργεία», πρόσθεσε και ο ειδικός αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜΑΡ, Λεωνίδας Γρηγοράκος, τονίζοντας ότι δι’ αυτού καταστρατηγείται ο Κανονισμός της Βουλής και το Σύνταγμα. «Θα δούμε, δηλαδή, τους Βουλευτές να μιλάνε σήμερα εδώ και θα έχουμε και οκτώ Υπουργούς να αναφέρεται ο καθένας στο Υπουργείο του. Νομίζω ότι αυτή η «καινοτομία» όπως είπε ο κ. Σκουρλέτης στην Επιτροπή δεν μας βρίσκει σύμφωνους και θα ήθελα, σας παρακαλώ πολύ, να το μεταφέρετε στη Διάσκεψη των Προέδρων» σημείωσε.
Τα ξεκομμένα άρθρα από δεκατέσσερα τουλάχιστον διαφορετικά Υπουργεία (συνολικά) τέθηκαν στο επίκεντρο της κριτικής και της ειδικής αγορήτριας του ΚΚΕ, Διαμάντως Μανωλάκου. Αναφορικά με το κεντρικό ζήτημα που ρυθμίζει το νομοσχέδιο, είπε ότι με την πολιτική δράση των ευρωπαϊκών πολιτικών κομμάτων στο εσωτερικό κάθε κράτους μέλους επιδιώκεται η ενίσχυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως ιμπεριαλιστικού κέντρου. Πρόσθεσε δε ότι κυρίως αποπειράται να φιμωθεί η φωνή των κομμουνιστών που αποκαλύπτουν την καπιταλιστική βαρβαρότητα και καλούν στην ανατροπή της, διαφωνώντας ειδικότερα με τον έλεγχο στον λογαριασμό των κομμάτων, αφού «στο όνομα δήθεν της διαφάνειας επεμβαίνουν στην εσωτερική λειτουργία τους, ενώ αυξάνεται η αστυνόμευση της πολιτικής δράσης».
«Στην πρώτη κοινή συνεδρίαση των Επιτροπών ο Υπουργός κ. Σκουρλέτης ισχυρίστηκε πως το σημερινό υπό συζήτηση σχέδιο νόμου δήθεν εισάγει έναν βελτιωμένο τρόπο νομοθέτησης. Η ποιότητα δε των επιχειρημάτων τα οποία επέλεξε να παρουσιάσει σε μια αποτυχημένη, κατά την άποψή μας, προσπάθεια να υπερασπιστεί την άποψή του σε συνδυασμό και με την ποσότητα των τροπολογιών που τελικά έχουν γίνει δεκτές μπορούν εύκολα να οδηγήσουν κάποιον στο να καταλάβει το πόσο μεγάλη είναι η έλλειψη σεβασμού που διατηρεί αυτή η Κυβέρνηση απέναντι σε κάθε πρακτική του καλώς νομοθετείν» σημείωσε και ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων, Ιωάννης Σαρίδης.
«Σήμερα συζητάμε ένα νομοσχέδιο που στον τίτλο του διατείνεται πως επιταχύνει το κυβερνητικό έργο. Στην πραγματικότητα, όμως, καταλήξαμε και πάλι σ’ ένα νομοθέτημα-patchwork. (…) Η πρακτική των κακών νομοθετικών επιλογών, δηλαδή των ατάκτως ερριμμένων ρυθμίσεων πολλών άλλων Υπουργείων πέραν του επισπεύδοντος Υπουργείου, της αδυναμίας ολοκληρωμένου σχεδιασμού, του ψηφίσματος και ξε-ψηφίσματος δικών σας νόμων, των μη απαντήσεων από πλευράς νομοθέτη στις βασικές ερωτήσεις πώς, σε πόσο χρόνο και με τι κόστος, δυστυχώς είναι παρούσα και πάλι» είπε, τέλος, ο ειδικός αγορητής του Ποταμιού, Σπ. Δανέλλης.
Η συζήτηση θα συνεχιστεί την ερχόμενη εβδομάδα, οπότε και αναμένεται η ψήφιση του πολυνομοσχεδίου.