Στην Ολομέλεια συζητείται με τη διαδικασία του επείγοντος και αναμένεται να ψηφιστεί, νωρίς το βράδυ, το σχέδιο νόμου «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης για την εφαρμογή της Συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων».

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει τροποποίηση επί τα χείρω του ασφαλιστικού νόμου Κατρούγκαλου, ένταξη έξι ΔΕΚΟ στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (Ε.ΔΗ.Σ.) - η οποία θα λειτουργεί υπό την «ομπρέλα» του υπερταμείου για τις αποκρατικοποιήσεις - και διατάξεις για την αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ώστε να εναρμονιστεί με τις κοινοτικές οδηγίες.

Αναλυτικότερα στο νομοσχέδιο προβλέπονται:

Α).  ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (ΆΡΘΡΟ 1)

Τροποποιούνται και καταργούνται διατάξεις ασφαλιστικού περιεχομένου του νόμου Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016) ως εξής:

-  Αναπροσαρμόζεται το ύψος της έκπτωσης που παρέχεται σε περίπτωση εξαγοράς ετών ασφάλισης με εφάπαξ καταβολή στο 2% για κάθε έτος εξαγοράς (αντί του 15% επί του συνολικού ποσού που ισχύει)

- Καταργείται η διάταξη του δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 3 του άρθρου 40, σύμφωνα με το οποίο οι ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων δυναμικότητας έως 10 δωματίων και υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις καταβάλλουν για κύρια ασφάλιση τις μειωμένες ως το 2012 εισφορές των ασφαλισμένων του ΟΓΑ. Έτσι οι ιδιοκτήτες αυτοί θα καταβάλλουν από 01.01.2017 εισφορές που αντιστοιχούν στο 20% του φορολογητέου εισοδήματός τους (αντί 14% το 2017, 16% το 2018, 18% το 2019, 19% το 2020 και 19,5% το 2021).

- Καταργείται διάταξη που προβλέπει την καταβολή μειωμένων εισφορών για υγειονομική περίθαλψη για τα πέντε πρώτα έτη ασφάλισης των υπαγομένων στο Ενιαίο Ταμείο Ανεξάρτητα Απασχολούμενων (ΕΤΑΑ) και την καταβολή της διαφοράς (σε σχέση με τις κανονικές εισφορές) σε μεταγενέστερο χρόνο.

- Η εισφορά για υγειονομική περίθαλψη των ασφαλισμένων του ΟΓΑ αυξάνεται από 01.01.2017 στο 6,95% (αντί της σταδιακής αύξησής της στο 4,73% το 2017, στο 5,84% το 2018 και στο 6,95% από 01.01.2019).

Β). ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ (ΆΡΘΡΟ 2)

 - Αναφορικά με την Εταιρία Δημοσίων Συμμετοχών (Ε.ΔΗ.Σ.) προστίθεται παράρτημα Ε’ στο οποίο περιλαμβάνονται οι δημόσιες επιχειρήσεις των οποίων οι μετοχές, κυριότητας του ελληνικού Δημοσίου, μεταβιβάζονται αυτοδικαίως και χωρίς αντάλλαγμα στην ανωτέρω εταιρία από την ημερομηνία καταχώρησης του καταστατικού της στο Γ.Ε.ΜΗ. (Γενικό Εμπορικό Μητρώο). Οι επιχειρήσεις αυτές είναι οι Α.Ε. Ε.Υ.Α.Θ., Ε.ΥΔ.Α.Π.,  ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ, ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, Δ.Ε.Η. και η Α.Β.Ε. ΕΛ.ΒΟ.

- Για τις συναλλαγές που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του σχεδίου διαχωρισμού της Α.Δ.Μ.Η.Ε Α.Ε. (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) από τη Δ.Ε.Η. Α.Ε. δεν εφαρμόζεται η διάταξη της παρ.1 του άρθρου 71 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος σχετικά με την προκαταβολή φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων.

Γ). ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ (ΆΡΘΡΑ 4 - 17)

 - Άρθρο 4: Σκοπός των ρυθμίσεων που εμπεριέχονται στο νομοσχέδιο είναι η αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας σε εναρµόνιση µε τους ενωσιακούς κανόνες για την ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Ειδικότερα, ενσωµατώνονται στο υφιστάµενο θεσµικό πλαίσιο ιδίως οι διατάξεις των Κανονισµών (ΕΚ) 714/2009 (L 211/15 της 14.8.2009) και (ΕΕ) 2015/1222 (L 197/24 της 25.7.2015) σχετικά µε τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές και τον καθορισµό κατευθυντήριων γραµµών για την κατανοµή της δυναµικότητας και τη διαχείριση της συµφόρησης.

-  Άρθρο 6 (Αρμοδιότητες ΡΑΕ): Διευρύνονται οι αρμοδιότητες της ρυθμιστικής αρχής ενέργειας (ΡΑΕ) με την προσθήκη πέρα των προβλεπόμενων με την ισχύουσα νομοθεσία (ν. 4001/2011) και της άσκησης των αρμοδιοτήτων των ρυθμιστικών αρχών που προβλέπονται στους προαναφερόμενους Κανονισμούς και στον Κανονισμό (ΕΕ) 1227/2011 για την ακεραιότητα και τη διαφάνεια στη χονδρική αγορά ενέργειας.

-  Άρθρο 7 (Σχέσεις ΡΑΕ με την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς): Περιγράφεται η δυνατότητα συνεργασίας της ΡΑΕ µε την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς για την εφαρµογή του σχεδίου νόµου ώστε να διασφαλιστεί η εύρυθµη λειτουργία, ακεραιότητα και διαφάνεια της ενεργειακής αγοράς. Η ρύθµιση αυτή είναι αναγκαία ώστε να ενισχυθεί ο εποπτικός ρόλος της ΡΑΕ µετά την αναδιοργάνωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, και ειδικότερα την έναρξη της χονδρικής αγοράς προθεσµιακών προϊόντων.

- Άρθρο 8 (Αγορές ηλεκτρικής ενέργειας): Προσδιορίζονται οι αγορές (χονδρική αγορά προθεσμιακών προϊόντων ηλεκτρικής ενέργειας, αγορά επόμενης ημέρας, ενδοημερήσια αγορά και αγορά εξισορρόπησης), στις οποίες διενεργούνται οι σχετικές συναλλαγές στο διασυνδεδεμένο σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας. Περιγράφονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε μιας από τις αγορές αυτές και καθορίζονται θέματα λειτουργίας αυτών.

- Άρθρα 9 – 11: α). Ορίζεται η εταιρεία με την επωνυμία "ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΣ ΑΓΟΡΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΕ" (ΛΑΓΗΕ ΑΕ), ως ο Διαχειριστής της Χονδρικής Αγοράς Προθεσμιακών Προϊόντων Ηλεκτρικής Ενέργειας και καθορίζονται οι αρμοδιότητες αυτού (μέριμνα για τη λειτουργία της εν λόγω Αγοράς, εκκαθάριση αυτής, τήρηση μητρώων, κάλυψη, εκκαθάριση και διακανονισμό των συναλλαγών κ.λπ.). Παρέχεται η δυνατότητα ορισμού, μετά από μία τριετία και άλλων νομικών προσώπων πέραν της ΛΑΓΗΕ Α.Ε. ως Διαχειριστών της εν λόγω Αγοράς, σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία. Προσδιορίζονται τα κριτήρια που πρέπει να πληρούν σωρευτικά οι υποψήφιοι (οικονομικοί πόροι, τεχνική υποδομή κ.λπ.). β). Προβλέπεται η ύπαρξη στην ελληνική επικράτεια εθνικού νόμιμου μονοπωλίου υπηρεσιών συναλλαγών επόμενης ημέρας και ενδοημερησίως, το  οποίο αποκλείει τον ορισμό περισσότερων του ενός Ορισθέντος Διαχειριστή Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΟΔΑΗΕ). Ο εν λόγω Διαχειριστής ορίζεται με απόφαση της ΡΑΕ και ασκεί τις προβλεπόμενες αρμοδιότητες (κάλυψη, εκκαθάριση και διακανονισμός των συναλλαγών των Συμμετεχόντων στην Αγορά Επόμενης Ημέρας και στην Ενδοημερήσια Αγορά κ.λπ.).

- Άρθρο 12 (Καθήκοντα του Διαχειριστή του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, ΕΣΜΗΕ): ο εν λόγω Διαχειριστής λειτουργεί, εκμεταλλεύεται, συντηρεί και αναπτύσσει το Σύστημα ΕΣΜΗΕ, με σκοπό τον επαρκή εφοδιασμό της χώρας με ηλεκτρική ενέργεια. Προς τούτο μεταξύ άλλων: i) παρέχει πρόσβαση στο Σύστημα στους κατόχους άδειας παραγωγής, προμήθειας ή εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας, ii) επιτρέπει τη σύνδεση του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΔΔΗΕ) με το ΕΣΜΗΕ, iii) καταρτίζει το Πρόγραμμα Κατανομής σύμφωνα με τον Κώδικα Εξισορρόπισης, iv) εισπράττει τα τέλη πρόσβασης στο Σύστημα και διευθετεί τις σχετικές χρεοπιστώσεις, ν) χορηγεί και διαχειρίζεται την πρόσβαση τρίτων στο Σύστημα, vi) διαχειρίζεται την Αγορά Εξισορρόπησης, vii) είναι αρμόδιος για την Κάλυψη, την Εκκαθάριση και τον Διακανονισμό των Συναλλαγών στις Αγορές που διαχειρίζεται κ.λπ.

- Άρθρα 15 - 17: Τροποποιούνται συγκεκριμένες διατάξεις των νόμων 4001/2011, 4342/2015 και 4409/2016. Ειδικότερα: α. Ρυθμίζονται εκ νέου θέματα σχετικά με τη λήψη ρυθμιστικών μέτρων που μπορεί να επιβάλλει η ΡΑΕ σε επιχειρήσεις που ασκούν Ενεργειακές Δραστηριότητες για την εύρυθμη λειτουργία των ενεργειακών αγορών. β. Ορίζεται ότι, δεν απαιτείται από τη ΡΑΕ η διεξαγωγή δημόσιας διαβούλευσης, στις περιπτώσεις που έχει προηγηθεί σχετική διαδικασία από ευρωπαϊκούς φορείς (ΕΕ κ.λπ.), για την εφαρμογή των προαναφερόμενοι Ευρωπαϊκών Κανονισμών. γ. Ρυθμίζονται εκ νέου θέματα σχετικά με τις Εταιρείες Διανομής Αερίου και συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων μειώνεται στα τρία (3) έτη, κατ' ανώτατο όριο (αντί πέντε που προβλέπεται), η διάρκεια της χρονικής περιόδου, κατά την οποία η ΔΕΠΑ Α.Ε. και οι υφιστάμενες ΕΠΑ Αττικής, Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης θα μπορούν να υποστηρίζουν τη λειτουργία των νέων εταιρειών διανομής ή προμήθειας αερίου, προκειμένου να αναπτύξουν πλήρως τις δικές τους υπηρεσίες. δ. Επανακαθορίζονται τα θέματα, που ρυθμίζονται με τον Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) και προβλέπεται ότι, ειδικά, για τα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (Μ.Δ.Ν.), η ΔΕΗ Α.Ε. μπορεί να παρέχει στη ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε., και μέχρι το τέλος του έτους 2019, υποστηρικτικές υπηρεσίες, καθώς και υπηρεσίες σε περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών, έναντι εύλογου ανταλλάγματος, για την κάλυψη του κόστους παροχής τους, με Συμβάσεις, κατόπιν έγκρισης από τη ΡΑΕ. ε. Παρατείνεται η καταβολή του ετήσιου τέλους διατήρησης δικαιώματος κατοχής άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, ειδικά για το έτος 2015 έως τις 14-10-2016 (έληξε 31-1-2016) και για το έτος 2016, μπορεί να καταβληθεί έως τις 31-1-2017. στ. Ορίζεται ότι, η Ανακτήσιμη Διαφορά του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου για τα έτη 2006-2015 επιμερίζεται στα έτη από το 2017 και μετά από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας με την αναθεώρηση του Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.(Κατά τα ισχύοντα, κατανέμεται ισόποσα σε κάθε ένα έτος από τα επόμενα σαράντα έτη, από το 2017 και μετά.)

Δ). ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ (ΆΡΘΡΑ 18 ΚΑΙ 19)

 - Καθορίζεται ο τρόπος διαχείρισης των μισθωμάτων τροχαίου υλικού, βάσει της σύμβασης μίσθωσης τροχαίου υλικού μεταξύ ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε, στην οποία έχει υπεισέλθει το Ελληνικό Δημόσιο, κατά το χρονικό διάστημα από 1-4-2014 και μέχρι τη θέση σε ισχύ της συναφθείσας από 24-6-2016 Σύμβασης Μίσθωσης Τροχαίου Υλικού μεταξύ ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. και ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε.

Κατά το ανωτέρω χρονικό διάστημα, η ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. εισπράττει, για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου, το οφειλόμενο μίσθωμα και παρακρατεί ποσοστό 10% του συνολικού μισθώματος πλέον ΦΠΑ, για αμοιβή διαχείρισης της ανωτέρω σύμβασης μίσθωσης τροχαίου υλικού, στην οποία έχει υπεισέλθει το Ελληνικό Δημόσιο. Τυχόν ληξιπρόθεσμες οφειλές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε., από αναλογία μισθωμάτων έτους 2014, μισθώματα 2015 και αναλογία μισθωμάτων του έτους 2016 της προαναφερόμενης σύμβασης εκμίσθωσης με τον ΟΣΕ, των οποίων η καταβολή καθυστερεί πλέον της οριζόμενης προθεσμίας, εισπράττονται, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων), με ανάλογη εφαρμογή των προαναφερόμενων διατάξεων. Το μέρος των μισθωμάτων, τα οποία εισπράττονται κατά τα ανωτέρω από τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., μετά την αφαίρεση της διαχειριστικής αμοιβής, διατηρείται σε ειδικό αποθεματικό και προορίζεται αποκλειστικά για την χρηματοδότηση του προγράμματος διαχείρισης τροχαίου υλικού και των εργασιών συντήρησης αυτού.

- Περαιτέρω, ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη διαδικασία είσπραξης των οφειλόμενων ποσών.

- Προβλέπεται η απαλλαγή από κάθε φόρο ή τέλος, των μισθωμάτων, που θα εισπράττει η ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. μετά την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε., βάσει της προαναφερόμενης συναφθείσας Σύμβασης.

- Επιτρέπεται, κατά την εκτέλεση των συμβάσεων παροχής δημόσιας  υπηρεσίας επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών, η εκχώρηση από το Δημόσιο απαιτήσεων των Παρόχων από τις συμβάσεις αυτές με τη σύναψη ειδικότερων συμφωνιών μεταξύ των Παρόχων, ως εκχωρητών, και του Δημοσίου, του ΟΣΕ Α.Ε. ή της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. ως εκδοχέων, για την εξόφληση οφειλών προς τους ανωτέρω φορείς (μισθώματα από συμβάσεις μίσθωσης μονάδων τροχαίου υλικού, αμοιβές για παροχή υπηρεσιών συντήρησης τροχαίου υλικού κ.λπ.).

 

Κυριακή Παπαναστασίου
Συντάκτης: Κυριακή Παπαναστασίου Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.