Ειδική συνεδρίαση με θεματική την Παιδεία, σύμφωνα με το άρθρο 143 του Κανονισμού της Βουλής, πραγματοποιήθηκε χθες, ενώπιον της Ολομέλειας. Η συζήτηση έγινε σε επίπεδο αρχηγών κομμάτων, με πρωτοβουλία του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και Προέδρου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκου Μητσοτάκη και τη συμμετοχή των αρμόδιων επί του θέματος Υπουργών (Νίκου Φίλη και Σίας Αναγνωστοπούλου).

Με αναφορά στη γενικότερη πολιτική κατάσταση άρχισε η αγόρευση του Πρωθυπουργού, κ. Αλέξη Τσίπρα πριν να εισέλθει στο υπό συζήτηση θέμα και να μιλήσει για υποβάθμιση της παιδείας τα προηγούμενα χρόνια (μειώσεις κονδυλίων/συγχωνεύσεις σχολείων/διαθεσιμότητα καθηγητών των ΕΠΑΛ και κατάργηση δημοφιλών κατευθύνσεων/διαθεσιμότητα υπαλλήλων των Πανεπιστημίων/κακές εργατικές σχέσεις των εργαζομένων στα ιδιωτικά σχολεία) και για «λογική αρχοντοχωριάτη» στις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αφού αυτές αποτελούσαν κακές αντιγραφές ξένων δομών.

Από την άλλη, εξέθεσε το δικό του όραμα για τη δημόσια εκπαίδευση, κάνοντας λόγο για ένα σχολείο που θα δίνει τη δυνατότητα σε όλους να μπορούν να γίνουν άριστοι, «ένα σχολείο ίσων ευκαιριών που δεν θα διευρύνει τις ταξικές και πολιτισμικές διαφορές». Σε αυτή την κατεύθυνση έχουν ήδη πραγματοποιηθεί παρεμβάσεις, σύμφωνα με τον Πρωθυπουργό (ανοιχτά σχολεία χωρίς ελλείψεις σε προσωπικό και βιβλία/προσλήψεις στον τομέα της ειδικής αγωγής/ολοήμερο νηπιαγωγείο/γενίκευση νέου τύπου ολοήμερου σχολείου/αλλαγή του εξετασιοκεντρικού χαρακτήρα του σχολείου).

Στην ανάγκη αναζήτησης ευρύτερων συναινέσεων στο θέμα της παιδείας έδωσε έμφαση ο Κυριάκος Μητσοτάκης, εξαπολύοντας ωστόσο δριμύ κατηγορώ στις πολιτικές της Κυβέρνησης στο συγκεκριμένο τομέα - «η Κυβέρνηση εκτονώνει στην παιδεία όλα της τα ιδεοληπτικά απωθημένα» είπε χαρακτηριστικά - όσο και προσωπικά στον Πρωθυπουργό (σ.σ. για τον μαθητικό και φοιτητικό ακτιβισμό που τον ανέδειξε).

«Η αριστεία είναι στάση ζωής που ενεργοποιεί τις αρετές που υπάρχουν σε κάθε άνθρωπο με σκοπό τη συνεχή του πρόοδο. Άριστος δεν είναι μόνο ο καλύτερος μαθητής. Άριστος είναι κάθε νέος που προσπαθεί διαρκώς να βελτιώνεται και να μαθαίνει. Και αυτή την αριστεία η σημερινή Κυβέρνηση της μετριότητας, της ημιμάθειας και της ευνοιοκρατίας δεν μπορεί να την εκφράσει» τόνισε, απαριθμώντας ένα προς ένα όλα τα σημεία της διαφωνίας του (αλλαγές σε πρότυπα και πειραματικά σχολεία/κατάργηση τράπεζας θεμάτων/επαναφορά της βάσης του 9 ½ για την προαγωγή/μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων/τρόπος επιλογής των ανώτατων στελεχών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης/αλλαγές στην ιδιωτική εκπαίδευση/πάγωμα κάθε έννοιας αξιολόγησης/επαναφορά διαγραμμένων φοιτητών στα Πανεπιστήμια/κατάργηση συμβουλίων ιδρύματος στην τριτοβάθμια εκπαίδευση/δρομολόγηση  αλλαγών στα μεταπτυχιακά προγράμματα).

«Η δική μας επιλογή συνοψίζεται στο δίπτυχο ελεύθερο σχολείο – αυτόνομο Πανεπιστήμιο, σχολεία και Πανεπιστήμια, τα οποία θα σταματήσουν να ελέγχονται ασφυκτικά από το Υπουργείο Παιδείας, αλλά θα εποπτεύονται παραγωγικά και με κριτήρια ποιότητας που θα βάζουν πρώτα τον πολίτη, δηλαδή τον μαθητή και τον φοιτητή και όχι τον απρόσωπο γραφειοκράτη του Υπουργείου» κατέληξε, δεσμευόμενος ότι το αμέσως επόμενο διάστημα θα παρουσιαστούν λεπτομερώς οι προγραμματικές θέσεις της ΝΔ για το ζήτημα.

«Ο κ. Μητσοτάκης υπερασπίζεται μια εκπαίδευση για τα δικαιώματα των ολίγων, όπως υπερασπίζεται και σε άλλα ζητήματα συμφέροντα και δικαιώματα μιας μειοψηφίας (απορρύθμιση της αγοράς εργασίας, κατεδάφιση του κοινωνικού κράτους κτλ)» ανέφερε στη δευτερολογία του ο Α. Τσίπρας, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι είναι και δικό του ζητούμενο η εθνική συναίνεση για τη χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής.

Ο Πρωθυπουργός δεν άφησε αναπάντητες τις προσωπικές αιχμές εναντίον του, λέγοντας ότι είναι περήφανος που συμμετείχε σε κάποιες από τις εκλάμψεις του μαθητικού, φοιτητικού και νεολαιίστικου κινήματος και ειδικότερα στους μαθητικούς αγώνες του 1990-1991 ενάντια στον «αυταρχικό, αντιεκπαιδευτικό νόμο της Κυβέρνησης του πατέρα σας», όπως χαρακτηριστικά είπε, απευθυνόμενος στον κ. Μητσοτάκη. 

«Αυτό το μαθητικό και φοιτητικό κίνημα συχνά παρεκτράπη σε εκδηλώσεις ακραίας βίας, η οποία στιγμάτισε δυστυχώς την κοινωνική και πολιτική ζωή αυτού του τόπου» ανταπάντησε ο Κ. Μητσοτάκης, ενώ για το ζήτημα της εθνικής συναίνεσης σχολίασε ότι την Κυβέρνηση και την αντιπολίτευση τις χωρίζει βαθιά άβυσσος στο πως αντιλαμβάνονται την παιδεία και τις έννοιες της αριστείας και της αξιολόγησης.

«Εκφράστηκαν δύο διαφορετικές οπτικές για την παιδεία, όπως διαφορετικές οπτικές έχουμε και για την οικονομία. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι αποτυπώθηκαν οι απόψεις και οι θέσεις για τα θέματα της παιδείας από την πλευρά δύο διαφορετικών κόσμων» ανέφερε, συνοψίζοντας τη συζήτηση ο Πρωθυπουργός. Τέλος, αν και αναγνώρισε καθαρές θέσεις στις ομιλίες Μητσοτάκη, διαφώνησε με τη λογική ‘θα τα γκρεμίσουμε όλα’, σχολιάζοντας επιπλέον ότι δεν ταιριάζει με την παράδοση της παράταξής του.

«Είναι απαραίτητος ο γόνιμος διάλογος και όχι οι συγκρούσεις σε μια κρίσιμη εποχή για τη χώρα. Χρειαζόμαστε πνευματική ενότητα και να προλαβαίνουμε τις συγκρούσεις κι όχι να ρίχνουμε λάδι στη φωτιά μελλοντικών συγκρούσεων» κατέληξε. 

Κυριακή Παπαναστασίου
Συντάκτης: Κυριακή Παπαναστασίου Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.