Πραγματοποιήθηκε σήμερα η πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων και της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου με θέμα την κύρωση της πρώτης Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου της Κυβέρνησης, η οποία αφορούσε τη κεφαλαιακή ενίσχυση της «Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης Α.Ε.» (άρθρο 1) και την επέκταση της ρύθμισης των 100 δόσεων ώστε να περιλαμβάνει και τις ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές πολιτών και επιχειρήσεων (άρθρο 2). Η συζήτηση θα συνεχιστεί την Τρίτη 5 Μαΐου, στις 10 το πρωί, με ακρόαση 13 φορέων, μεταξύ των οποίων η Ομοσπονδία Εργαζομένων της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης, ο Σύλλογος Τευτλοπαραγωγών, ο ειδικός εκκαθαριστής της Αγροτικής Τράπεζας και η Πανελλήνια ομοσπονδία Εργαζομένων στις δημόσιες οικονομικές υπηρεσίες.

Στη σημερινή συνεδρίαση, πρώτος τον λόγο πήρε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Κ. Λαπαβίτσας, για να σημειώσει αρχικά ότι η υποχώρηση της συμμετοχής του βιομηχανικού τομέα στο ΑΕΠ – και σε σχέση με τον εαυτό του διαχρονικά και σε σχέση με άλλες χώρες - από την ένταξη της χώρας στην ΕΟΚ αποτέλεσε στρατηγική επιλογή οικονομικής ανάπτυξης και να αναφερθεί στην αναγκαιότητα παραγωγικής ανασυγκρότησης, στα πλαίσια της οποίας χρειάζεται «ισχυρή βιομηχανική πολιτική» και «ενίσχυση του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα της οικονομίας».

Στη συνέχεια ο βουλευτής έκανε μια αναδρομή στην ιστορία της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης (σ.σ εφεξής θα αναγράφεται ΕΒΖ) , η οποία ιδρύθηκε το 1960 στη Θεσσαλονίκη και μέχρι το 2003 επεκτεινόταν διαρκώς, με αποτέλεσμα να φτάσει να έχει εργοστάσια στη Λάρισα, το Πλατύ Ημαθίας, τις Σέρρες, την Ξάνθη, την Ορεστιάδα, αλλά και τη Σερβία. Το 2006 άρχισε η αναστροφή αυτής της ανοδικής πορείας, αφού με την αναθεώρηση της Κοινής Οργάνωσης Αγοράς Ζάχαρης, με απόφαση της Κομισιόν, εντάχθηκε σε καθεστώς αναδιάρθρωσης , αποποιήθηκε το 50% της εθνικής ποσόστωσης ζάχαρης και έκλεισε δύο από τα εργοστάσιά της (της Λάρισας και της Ξάνθης). Τη διετία 2011 - 2012 είχαμε την εξαγγελία ιδιωτικοποίησης της εταιρίας και το πέρασμά της σε ειδικό εκκαθαριστή, μετά τις εξελίξεις στην Αγροτική Τράπεζα που ήταν η μητρική του ομίλου της ΕΒΖ. Το τελειωτικό χτύπημα δόθηκε το 2014 οπότε και αποφασίστηκε η λειτουργία ενός μόνο εργοστασίου στο Πλατύ Ημαθίας, επιλογή οικονομικά ασύμφορη αφού έπρεπε, για παράδειγμα, να μεταφέρονται εκεί τα τεύτλα από τις Σέρρες και την Ορεστιάδα.

«Η ενίσχυση της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης δεν πρέπει να γίνεται αντιληπτή ως μια μεμονωμένη περίπτωση. Για εμάς δείχνει ένα μοντέλο για το πώς πρέπει να κινηθούμε από δω και μπρος», τόνισε, διευκρινίζοντας ότι το ποσό των 30 εκατομμυρίων ευρώ που προβλέπει η ΠΝΠ θα δοθεί για την αποπληρωμή των τευτλοπαραγωγών και τη λειτουργία της εταιρίας με νέα διοίκηση, στα πλαίσια της εξυγίανσης της λειτουργίας της.

Αναφορικά με το άρθρο 2, ο Κ. Λαπαβίτσας είπε ότι η ρύθμιση των 100 δόσεων επεκτείνεται και στις ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές αποσκοπώντας στην ανακούφιση των οικονομικά πληγέντων από την κρίση, την παροχή κινήτρων στους μεγαλοοφειλέτες να φανούν συνεπέστεροι απέναντι στα χρέη τους και την αύξηση της εισπραξιμότητας του Δημοσίου.

Στις αντιφάσεις του νομοσχεδίου αναφέρθηκε ο εισηγητής της ΝΔ, Κ. Χατζηδάκης, αφού αφενός ήρθε με τη μορφή Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, κόντρα στις προεκλογικές εξαγγελίες για τήρηση των αρχών καλής νομοθέτησης, αφετέρου εισάγει ρύθμιση σε νόμο που είχε ψηφιστεί λίγες μέρες πριν, αναδεικνύοντας την επιπολαιότητα με την οποία νομοθετεί η Κυβέρνηση. Ως προς το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, ο κ. Χατζηδάκης απηύθυνε μια σειρά από ερωτήματα και συγκεκριμένα από πού θα αντληθεί το κεφάλαιο των 30 εκατομμυρίων ευρώ, τι ποσοστό αυτού του ποσού θα πάει στις τσέπες των τευτλοπαραγωγών, πώς θα εξασφαλίσει η Κυβέρνηση ότι τα χρήματα αυτά δεν θα ζητηθούν πίσω από την ΕΕ ως παράνομη κρατική ενίσχυση και ποιό είναι ακριβώς το σχέδιο για την επόμενη μέρα της ΕΒΖ. Σχολιάζοντας το άρθρο 2, έκανε λόγο για επέκταση της προστασίας στους φορολογικά ασυνεπείς και τους φοροφυγάδες . «Θα εκπλαγώ αν δεν έχετε συνειδησιακό πρόβλημα» σημείωσε.

Τη σκυτάλη πήρε ο Α. Χατζηδημητρίου, ειδικός αγορητής του Ποταμιού, ο οποίος εκθείασε τη ζάχαρη και τα υποπροϊόντα της, αφού από τη ζάχαρη παράγεται η  καλύτερη ποιότητα ζωοτροφής, αλκοόλη, ακόμα και ηλεκτρική ενέργεια. Ο Α. Χατζηδημητρίου έκανε λόγο για στοχευμένη αποδυνάμωση της ΕΒΖ ώστε να βγει από τη μέση το μονοπώλιο των Βαλκανίων. Ως προς τη διαφωνία με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου εξήγησε: «Θα έπρεπε να μπούμε στη διαδικασία να στηρίξουμε τη ζάχαρη με κάποιο τρόπο. Δεν χρειαζόταν να βγάλετε 30 εκατομμύρια ευρώ, θα μπορούσατε απλά να πείτε εγγυώμαστε την αγορά των τεύτλων απ’ τους αγρότες, εγγυώμαστε τη μεταφορά τους στο Πλατύ. Αυτά τα 30 εκατομμύρια δεν ξέρει κανένας που θα πάνε γιατί δίνονται για αύξηση μετοχικού κεφαλαίου». Ως προς το άρθρο 2, κινήθηκε στο ίδιο πνεύμα  με τον εισηγητή της ΝΔ, κάνοντας λόγο για στοχευμένη τακτοποίηση μεγαλοοφειλετών.

Το άρθρο 2 πρόταξε στην ομιλία του, κινούμενος στο ίδιο πνεύμα με τους προηγούμενους ομιλητές της αντιπολίτευσης, ο αγορητής του ΚΚΕ, Ν. Καραθανασόπουλος, κάνοντας λόγο για μη αθώα, αν όχι σκανδαλώδη μεθόδευση.  «Θέλουμε ποσά, διευθύνσεις και ονόματα όσων κερδίσανε από αυτή τη διαδικασία» τόνισε. Αναφορικά με το άρθρο 1 για την ΕΒΖ, έκανε λόγο για αποσπασματική διάταξη που δεν αλλάζει το παραγωγικό μοντέλο, ενώ επέκρινε την Κυβέρνηση για ανυπαρξία συγκεκριμένου σχεδίου. «Οδηγείτε την επιχείρηση στη χρεοκοπία και την εκποίηση των περιουσιακών της στοιχείων» είπε, εξηγώντας ότι υπάρχει το ενδεχόμενο σε μερικά χρόνια η ΕΕ, εκτός από το αίτημα επιστροφής των παράνομων κρατικών ενισχύσεων, να επιβάλλει και πρόστιμα. Επιπλέον, ρώτησε αν αληθεύει η πληροφορία-καταγγελία ότι τα 30 εκατομμύρια ευρώ πάρθηκαν από τον εκκαθαριστή της ΑΤΕ και προορίζονταν για την ικανοποίηση των απαιτήσεων των εργαζομένων στην αγροτική τράπεζα.

Αν υπάρχει σχέδιο εξυγίανσης της ΕΒΖ ή αν θα ρίξουμε τα χρήματα στον πίθο των Δαναΐδων αναρωτήθηκε ο Ι. Κουτσούκος (ΠΑΣΟΚ). Για το άρθρο 2 επανέλαβε τα λόγια του Ν. Καραθανασόπουλου, δηλαδή ότι πρόκειται για «μη αθώα, αν όχι σκανδαλώδη μεθόδευση» και συνέχισε λέγοντας ότι με αυτή καλύπτονται οι φοροφυγάδες της προηγούμενης δεκαετίας που προέβαιναν σε ιδιάζουσα φοροδιαφυγή, απόκρυψη εισοδημάτων, εξαπάτηση φορολογικών αρχών, παρεμπόδιση φορολογικών ελέγχων ή συμμετείχαν σε κυκλώματα με ψεύτικα ΑΦΜ για να εισπράττουν επιστροφές ΦΠΑ.

Στη συζήτηση παρενέβη και ο αναπληρωτής Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Ευάγγελος Αποστόλου, ο οποίος εξήγησε το κατεπείγον της ρύθμισης παραπέμποντας στο άρθρο 48 του Ν. 2190/1920 για τις ανώνυμες εταιρίες που προβλέπει δυνατότητα λύσης της εταιρίας με δικαστική απόφαση -μετά από αίτημα όπου έχει έννομο συμφέρον- όταν το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων της εταιρίας έχει καταστεί κατώτερο του 1/10 του μετοχικού κεφαλαίου, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της ΕΒΖ.

Αναλυτικές απαντήσεις σε όσα της καταλογίστηκαν έδωσε, τέλος,η αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομικών, Ν. Βαλαβάνη, η οποία πρόσθεσε το άρθρο 2 στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που συμπληρώνει τον ήδη ψηφισθέν νόμο για τις 100 δόσεις. «Έχω την τιμή να είμαι το πρώτο μέλος της Κυβέρνησης που ουσιαστικά κατηγορούμαι για σκανδαλώδη ρύθμιση και για καραμπινάτη μεθόδευση» είπε ειρωνικά και συμπλήρωσε ότι μάλλον οι επικριτές της δεν έχουν διαβάσει καλά τον αρχικό νόμο 4321/2015 για τις 100 δόσεις, όσο και το άρθρο 2 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου της 27ης Μαρτίου 2015. Ειδικότερα, ο πρώτος αποσκοπούσε ρητά εξαρχής στην ελάφρυνση 3,7 εκατομμυρίων ανθρώπων, φυσικών προσώπων και μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, αλλά και στην είσπραξη ποσών από μεγαλοοφειλέτες και συγκεκριμένα 2500 φυσικών προσώπων και 4000 επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτών των στόχων εισάχθηκε και το άρθρο 2 στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, με το οποίο δεν κόβονται οι κύριες οφειλές, δηλαδή τα πρόστιμα του ΦΠΑ, του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και του Τελωνειακού Κώδικα, αλλά «γίνεται απαλλαγή κατά ποσοστό από πρόσθετους φόρους που έχουν συμβεβαιωθεί με την κύρια οφειλή», δηλαδή διαγραφή ολόκληρου του πρόσθετου φόρου μόνο σε περίπτωση εφάπαξ πληρωμής της κύριας οφειλής και διαγραφή μέρους του πρόσθετου φόρου ανάλογα με το ποσοστό πληρωμής της κύριας οφειλής. «Στη μεγάλη πλειοψηφία οι οφειλές αυτές θα διαγραφούν κατά 30%» σημείωσε, χαρακτηρίζοντας τερατουργήματα όσα ειπώθηκαν εις βάρος της από την αντιπολίτευση.

(Πρώτη δημοσίευση: inagreece.gr)

Κυριακή Παπαναστασίου
Συντάκτης: Κυριακή Παπαναστασίου Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.