Κατατέθηκε χθες και αναμένεται να ψηφιστεί αύριο, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, το σχέδιο νόμου «Επείγοντα μέτρα εφαρμογής του ν. 4334/2015», το οποίο περιλαμβάνει τη δεύτερη δέσμη μέτρων που πρέπει να εγκριθεί από τη Βουλή, προκειμένου να συνεχιστούν και να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις για τη σύναψη της οριστικής συμφωνίας με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει τροποποιήσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (άρθρο 1), καθώς και την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2014/59/ΕΕ για την ανάκαμψη και εξυγίανση πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων (άρθρο 2).
«Πρωταρχικός στόχος της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής του νέου Κ. Πολ. Δικ. ήταν να προτείνει νέες ρυθμίσεις και να επιφέρει βελτιώσεις στον ισχύοντα δικονομικό νόμο, οι οποίες κατά την άποψη της Επιτροπής θα οδηγήσουν σε ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης, χωρίς όμως να θυσιάζεται η εξίσου άξια προστασίας ανάγκη για έκδοση ορθής και δίκαιας απόφασης», αναφέρεται στη συνοδευτική αιτιολογική έκθεση.
Οι σημαντικότερες αλλαγές αφορούν:
– Την τακτική διαδικασία στην πρωτοβάθμια δίκη, όπου πλέον οι υποθέσεις δικάζονται εντός 160 ημερών από την κατάθεση της αγωγής και στο πλαίσιο αυτό, δηλαδή για την επιτάχυνση απονομής δικαιοσύνης δίνεται προτεραιότητα στην έγγραφη διαδικασία έναντι της προφορικής, πράγμα που σημαίνει ότι η συζήτηση στο ακροατήριο είναι τυπική – χωρίς να είναι αναγκαία η παρουσία και η συμμετοχή των διαδίκων ή των πληρεξούσιων δικηγόρων τους – και οι μάρτυρες καλούνται προς εξέταση, μόνο αν το δικαστήριο κρίνει ότι η υπόθεση δεν έχει διασαφηνιστεί αρκετά, ώστε να εκδοθεί επί της ουσίας απόφαση.
– Τις ειδικές διαδικασίες, που πλέον συστηματοποιούνται σε τρεις βασικές κατηγορίες. Η πρώτη κατηγορία καλύπτει τις προσωπικές διαφορές από την οικογένεια γενικότερα, δηλαδή κατά βάση από το γάμο και τις διαφορές γονέων και τέκνων, αλλά και τις διαφορές από την ελεύθερη συμβίωση. Η δεύτερη (εκτενέστερη) κατηγορία αφορά τις περιουσιακές διαφορές και η τρίτη τη διαταγή πληρωμής.
– Τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων (δηλαδή την προσωρινή δικαστική προστασία προς αποτροπή επικείμενου κινδύνου έως την οριστική επίλυση της διαφοράς). Η απόφαση των ασφαλιστικών μέτρων δεν επιτρέπεται να οδηγεί σε πλήρη ικανοποίηση του ασφαλιστέου δικαιώματος, υπόκειται σε ανάκληση και ισχύει προσωρινώς, χωρίς να επηρεάζει την κύρια δίκη.
– Το δίκαιο της αναγκαστικής εκτέλεσης, το οποίο αφορά το στάδιο υλοποίησης του περιεχομένου εκτελεστού τίτλου. «Το ισχύον σύστημα προβλέπει πλήθος ανακοπών και αναστολών που μπορεί να ασκήσουν οι ενδιαφερόμενοι, προκειμένου να προβάλλουν τους ισχυρισμούς τους κατά την αναγκαστική εκτέλεση, ενώ η διαδικασία που ακολουθείται προβλέπει τη δυνατότητα στη συνέχεια άσκησης ενδίκων μέσων κατά των αποφάσεων που εκδίδονται σχετικά, ώστε πολλές φορές ο χρόνος που απαιτείται για να ολοκληρωθεί το στάδιο της αναγκαστικής εκτέλεσης να είναι ίσης διάρκειας με εκείνον που απαιτήθηκε, όταν ο εκτελεστός τίτλος είναι δικαστική απόφαση για να εκδοθεί η τελευταία» αναφέρει η αιτιολογική έκθεση. Με σκοπό την ταχύτερη διεξαγωγή της εκτελεστικής διαδικασίας, οι πλημμέλειές της θα ασκούνται πλέον μόνο σε δύο σημεία, πριν τον πλειστηριασμό για όλους τους λόγους για τους οποίους τα μέρη της διαδικασίας ισχυρίζονται ότι η διαδικασία πάσχει σε κάποιο σημείο της και μετά τον πλειστηριασμό για ενδεχόμενες πλημμέλειες οι οποίες εμφιλοχώρησαν από την πράξη του πλειστηριασμού ως την τελευταία που είναι η σύνταξη έκθεσης πλειστηριασμού και κατακύρωσης. «Με τη συνολική αυτή ρύθμιση μέσα σε διάστημα ενός χρόνου το μέγιστο θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της αναγκαστικής εκτέλεσης, γεγονός το οποίο αποτελεί μεγάλη χρονική βελτίωση σε σύγκριση με το σημερινό καθεστώς» αναφέρεται.
– Οι ρυθμίσεις στα υπόλοιπα κεφάλαια του Κ. Πολ. Δικ., οι σημαντικότερες εκ των οποίων είναι: Επαναφορά των υποθέσεων εκουσίας δικαιοδοσίας στην αρμοδιότητα του μονομελούς πρωτοδικείου / Στην εκουσία δικαιοδοσία η ευθύνη των διορισμένων μελών της προσωρινής διοίκησης και των εκκαθαριστών περιορίζεται στις πράξεις ή παραλείψεις των κατά τη διάρκεια της θητείας τους και ρυθμίζεται αναλυτικά η δικαιοδοσία των ελληνικών δικαστηρίων για την τέλεση της υιοθεσίας / Εγγραφή προσημείωσης υποθήκης και επιβολή συντηρητικής κατάσχεσης εκτός από τη διαταγή πληρωμής και με βάση οριστική απόφαση / Κατάργηση της εισηγητικής εκθέσεως στη διαδικασία ενώπιον του Αρείου Πάγου και επαναφορά του συστήματος «φιλτραρίσματος» των αιτήσεων αναιρέσεως που ίσχυε πριν τον Ν. 3994.2011 / Επέκταση των αναιρετικών λόγων στις αποφάσεις κατωτέρων δικαστηρίων με την προσθήκη δύο νέων λόγων αναίρεσης κατά αποφάσεων Ειρηνοδικείων, καθώς και των αποφάσεων των Πρωτοδικείων που εκδίδονται σε αντίστοιχες εφέσεις / Πρόβλεψη διετούς πλέον καταχρηστικής προθεσμίας για την άσκηση εφέσεως και αναιρέσεως σε περίπτωση μη επίδοσης απόφασης και αντίστοιχα πενταετούς προθεσμίας για την αναψηλάφηση / Αναλυτικές διατάξεις για το επώνυμο αποδεικτικό μέσο των ενόρκων βεβαιώσεων. Διεύρυνση και πειθάρχηση της χρήσης του αποδεικτικού μέσου και συστηματική κατάταξη των διατάξεων στο δίκαιο της αποδείξεως του 12ου κεφαλαίου του Κ. Πολ Δικ. / Σωρευτική και όχι επικουρική η λήψη υπόψη και αποδεικτικών μέσων πο δεν πληρούν τους όρους του νόμου.
Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο ενσωματώνεται ακόμα στην ελληνική έννομη τάξη η Οδηγία 2014/59/ΕΕ, με την οποία εναρμονίζονται οι διαδικασίες εξυγίανσης των τραπεζικών ιδρυμάτων, επιχειρήσεων επενδύσεων, καθώς και των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων που μέχρι σήμερα διέπονταν από τις εθνικές ρυθμίσεις των κρατών μελών.
Η Αρχή Εξυγίανσης, όπως προβλέπεται στο παρόν σχέδιο νόμου, καλείται να αξιοποιήσει μια σειρά μέτρων που της επιτρέπουν να παρεμβαίνει έγκαιρα και γρήγορα, διασφαλίζοντας τη συνέχεια κρίσιμων λειτουργιών και ελαχιστοποιώντας τις επιπτώσεις για το οικονομικό και χρηματοπιστωτικό σύστημα από τη θέση του ιδρύματος σε καθεστώς αφερεγγυότητας. Σε μια τέτοια περίπτωση ωστόσο, οι ζημιές βαρύνουν πρωτίστως τους μετόχους, μετά τους πιστωτές και ως έσχατο μέσο τους φορολογούμενους πολίτες. Τέλος, ισχύει η αρχή της μη επιδείνωσης της θέσης των πιστωτών, σύμφωνα με την οποία κανένας πιστωτής, κατά την εφαρμογή των μέτρων εξυγίανσης, δεν πρέπει να βρεθεί σε δυσμενέστερη θέση και να υποστεί μεγαλύτερες ζημιές από αυτές που θα αναλάμβανε αν το ίδρυμα ή η οντότητα ετίθετο άμεσα σε εκκαθάριση.
Το νομοσχέδιο υπογράφουν οι υπουργοί Εσωτερικών (Βούτσης), Δικαιοσύνης (Παρασκευόπουλος), Οικονομίας (Σταθάκης), Οικονομικών (Τσακαλώτος), καθώς και ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, Δημήτρης Μάρδας.
(Πρώτη δημοσίευση: inagreece.gr)