Ξεκινά σήμερα, στις 10 το πρωί, ενώπιον των τεσσάρων συναρμόδιων Επιτροπών,  και αναμένεται να ολοκληρωθεί αργά το βράδυ, ενώπιον της Ολομέλειας, η ψήφιση του σχεδίου νόμου «Επείγουσες ρυθμίσεις για τη διαπραγμάτευση και σύναψη συμφωνίας με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης (Ε.Μ.Σ.)», το οποίο περιλαμβάνει τόσο την κύρωση της απόφασης της Συνόδου Κορυφής [άρθρο 1], όσο και την πρώτη δέσμη νομοθετικών μέτρων που απαιτεί η ευρωζώνη από την Κυβέρνηση (λήψη φορολογικών μέτρων, ρύθμιση θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης, ενίσχυση της αυτονομίας της ΕΛΣΤΑΤ) [άρθρα 2 και 3].

Ειδικότερα, η απόφαση της Συνόδου Κορυφής θέτει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, εντός του οποίου θα πρέπει να έχουν ψηφιστεί όλες οι δέσμες μέτρων.

1. Έως σήμερα (15 Ιουλίου 2015) και «δεδομένης της ανάγκης να επανοικοδομηθεί η εμπιστοσύνη με την Ελλάδα», θα πρέπει να νομοθετηθεί το πρώτο σύνολο μέτρων,  μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται:

- Ο εξορθολογισμός του συστήματος ΦΠΑ και η διεύρυνση του συστήματος φορολογικής βάσης, «με σκοπό την αύξηση των εσόδων»

- Εμπροσθοβαρή μέτρα για τη βελτίωση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του συνταξιοδοτικού συστήματος, ως μέρος ενός προγράμματος συνολικής αναμόρφωσης του συνταξιοδοτικού συστήματος

- Η διασφάλιση της πλήρους νομικής ανεξαρτησίας της ΕΛ.ΣΤΑΤ.

Η πλήρης εφαρμογή των σχετικών διατάξεων της Συνθήκης για τη Σταθερότητα, το Συντονισμό και τη Διακυβέρνηση στο πλαίσιο της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης, καθιστώντας ιδίως το Δημοσιονομικό Συμβούλιο λειτουργικό πριν την οριστικοποίηση του Μνημονίου Κατανόησης και εισάγοντας ημιαυτόματες περικοπές δαπανών σε περίπτωση αποκλίσεων από τους φιλόδοξους στόχους του πρωτογενούς πλεονάσματος, αφού θα έχει προηγουμένως αναζητηθεί η γνώμη του Δημοσιονομικού Συμβουλίου και με την επιφύλαξη της προηγούμενης έγκρισης από τους θεσμούς.

 2. Έως 22 Ιουλίου:

- Η υιοθέτηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, «η οποία αποτελεί μείζονα αναμόρφωση των διαδικασιών και ρυθμίσεων για το σύστημα πολιτικής δικαιοσύνης και μπορεί να επιταχύνει σημαντικά τη δικαστική διαδικασία και να μειώσει τα κόστη»

- Η μεταφορά της οδηγίας BRRD για την ανάκαμψη και την εξυγίανση των τραπεζών, με υποστήριξη από την ευρωπαϊκή Επιτροπή

 3. Επιπροσθέτως, «η ελληνική Κυβέρνηση θα πρέπει να δεσμευθεί επίσημα ότι θα ενισχύσει τις προτάσεις της σε ένα σύνολο τομέων που έχουν προσδιορισθεί από τους θεσμούς, με ένα ικανοποιητικό ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα για νομοθέτηση και εφαρμογή». Συγκεκριμένα πρέπει σε συμφωνία με τους θεσμούς:

- Να πραγματοποιηθούν φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό σύστημα, να εφαρμοστεί η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος ή αμοιβαία συμφωνηθέντων εναλλακτικών μέτρων μέχρι τον Οκτώβριο του 2015 και να αντισταθμιστεί πλήρως η δημοσιονομική επίπτωση της  απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας για την συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση του 2012

- Να υιοθετηθούν περισσότερο φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις στην αγορά προϊόντων με ένα ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα για εφαρμογή όλων των συστάσεων της εργαλειοθήκης του ΟΑΣΑ, συμπεριλαμβανομένης της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές, των περιόδων εκπτώσεων, της ιδιοκτησίας των φαρμακείων, του γάλακτος και των αρτοποιείων, εκτός από τα μη υποχρεωτικά συνταγογραφούμενα φαρμακευτικά προϊόντα, τα οποία θα συμπεριληφθούν σε επόμενο βήμα, όπως και το άνοιγμα των κρίσιμων από μακροοικονομικής άποψης κλειστών επαγγελμάτων (π.χ. θαλάσσιες μεταφορές). Σε ακολουθία με την εργαλειοθήκη του ΟΑΣΑ, οι κατασκευές θα πρέπει να περιληφθούν στις προαπαιτούμενες δράσεις.

- Όσον αφορά στην αγορά ενέργειας, να ιδιωτικοποιηθεί ο διαχειριστής του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), εκτός αν μπορούν να βρεθούν εναλλακτικά μέτρα τα οποία θα έχουν ισοδύναμα αποτελέσματα στον ανταγωνισμό, όπως συμφωνήθηκε με τους θεσμούς.

- Όσον αφορά στην αγορά εργασίας, να πραγματοποιηθεί αυστηρή αναθεώρηση και εκσυγχρονισμός των συλλογικών διαπραγματεύσεων, της βιομηχανικής δράσης και των ομαδικών απολύσεων, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και την προσέγγιση που συμφωνήθηκε με τους θεσμούς. Μάλιστα σε αυτό το σημείο επισημαίνεται ότι «θα πρέπει να αποφευχθεί επιστροφή σε πολιτικές του παρελθόντος που δεν είναι συμβατές με τους στόχους της πρώθησης μιας ανάπτυξης βιώσιμης και χωρίς αποκλεισμούς».

- Να υιοθετηθούν τα απαραίτητα μέτρα για να ενισχυθεί ο χρηματοοικονομικός τομέας, συμπεριλαμβανομένης αποφασιστικής δράσης για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και μέτρων για την ενίσχυση της διαχείρισης του Ταμείου Χρημτοπιστωτικής Σταθερότητας και των τραπεζών, ιδίως εξαλείφοντας κάθε πιθανότητα για πολιτική παρέμβαση ειδικά στις διαδικασίες διορισμού.

- Να αναπτυχθεί ένα σημαντικά ενισχυμένο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων με βελτιωμένη διαχείριση. Πολύτιμα ελληνικά περιουσιακά στοιχεία θα μεταφερθούν σε ένα ανεξάρτητο ταμείο που θα ρευστοποιεί τα περιουσιακά στοιχεία μέσω ιδιωτικοποιήσεων και άλλων μέσων. Η ρευστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων θα αποτελέσει πηγή για την προγραμματισμένη αποπληρωμή του νέου δανείου από τον Ε.Μ.Σ. και θα παράγει κατά τη διάρκεια ισχύος του νέου δανείου ένα σκοπούμενο σύνολο 50 δις ευρώ, εκ των οποίων 25 δις θα χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή της ανακεφαλαιοποίησης τραπεζών και άλλων περιουσιακών στοιχείων και 50% από κάθε ευρώ που απομένει (π.χ. 50% των 25 δις ευρώ) θα χρησιμοποιηθεί για την μείωση του χρέους ως προς το ΑΕΠ, το δε υπόλοιπο 50% θα χρησιμοποιηθεί για επενδύσεις.

- Να ενδυναμωθεί σημαντικά η ελληνική διοίκηση και να τεθεί σε εφαρμογή ένα πρόγραμμα, υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ενίσχυση των δυνατοτήτων και την αποπολιτικοποίηση της ελληνικής διοίκησης. Μια πρώτη πρόταση θα πρέπει να παρασχεθεί μέχρι τις 20 Ιουλίου κατόπιν συνεννόησης με τους θεσμούς, ενώ στους τεθειμένους στόχους εντάσσεται η μείωση των δαπανών της ελληνικής διοίκησης.

- Όλα τα σχέδια νόμου να περνούν από τους θεσμούς πριν τεθούν σε δημόσια διαβούλευση ή κατατεθούν στο κοινοβούλιο. Μάλιστα στο πλαίσιο αυτό και με εξαίρεση το νομοσχέδιο για την ανθρωπιστική κρίση, η Κυβέρνηση θα επανεξετάσει με σκοπό την τροποποίηση όλη τη νομοθεσία που εισήχθη και βρίσκεται σε αντίθεση με τη συμφωνία της 20ης Φλεβάρη ή θα προσδιορίσει σαφή ισοδύναμα αντισταθμιστικά μέτρα για τα κεκτημένα δικαιώματα που δημιουργήθηκαν στο μεσοδιάστημα.

Κατόπιν της θέσπισης των πρώτων τεσσάρων προαναφερθέντων μέτρων, καθώς και της υιοθέτησης όλων των δεσμεύσεων, «αφού επιβεβαιωθούν αυτές από τους θεσμούς και το Eurogroup, μπορεί να ληφθεί μια απόφαση με την οποία θα εντέλλονται οι θεσμοί να διαπραγματευτούν ένα μνημόνιο κατανόησης». «Οι ανωτέρω καταγεγραμμένες υποχρεώσεις αποτελούν τις ελάχιστες προϋποθέσεις για την έναρξη των διαπραγματεύσεων με τις ελληνικές αρχές» αναφερεται στο ανακοινωθέν της Συνόδου Κορυφής, ωστόσο «οι κίνδυνοι της μη γρήγορης ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων εξακολουθούν να βαρύνουν πλήρως την Ελλάδα».

Αναφορικά με την αναδιάρθρωση χρέους επισημαίνεται ότι «ονομαστικό κούρεμα χρέους δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί», ωστόσο «το Eurogroup είναι έτοιμο να εκτιμήσει, αν χρειάζεται, πιθανά πρόσθετα μέτρα (ενδεχόμενες μεγαλύτερες περιόδους χάριτος και πληρωμής)». Αυτά τα μέτρα θα εξαρτώνται από την πλήρη εφαρμογή των μέτρων που θα συμφωνηθούν σε ένα πιθανό νέο πρόγραμμα και θα ολοκληρωθούν μετά την πρώτη θετική ολοκλήρωση της αξιολόγησης.

Τέλος, τα χρήματα που θα δοθούν υπολογίζονται σε 82 με 86 δις ευρώ, εκ των οποίων 10 έως 25 δις θα διατεθούν για τον τραπεζικό τομέα, «προκειμένου να καλυφθούν πιθανές ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης και δαπάνες εξυγίανσης», ενώ από το συνολικό ποσό άμεσα θα εκταμιευτούν 7 δις ευρώ μέχρι τις 20 Ιουλίου και επιπλέον 5 δις μέχρι τα μέσα Αυγούστου.

(Πρώτη δημοσίευση: inagreece.gr)

Κυριακή Παπαναστασίου
Συντάκτης: Κυριακή Παπαναστασίου Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.