Την ίδρυση ενός νέου σωματείου με την επωνυμία «Άσμα 450+» ανακοίνωσε σήμερα, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε σε πολυχώρο στον Κεραμεικό, η Πρωτοβουλία δημιουργών και κληρονόμων «450+». Τα ιδρυτικά μέλη του αναφέρθηκαν αναλυτικά στο ιστορικό από το 2010 και μετά που οδήγησε στη λήψη αυτής της απόφασης, καθώς και στον αντιδραστικό ρόλο του σωματείου δημιουργών ΣΩΜΣΕ (που προωθεί τις θέσεις της ΑΕΠΙ) και τον υπονομευτικό ορισμένων μελών του σωματείου «ΜΕΤΡΟΝ» κατά παράβαση των αποφάσεων των συλλογικών οργάνων του.
«Αρχίζω με ένα αξίωμα: οι μέρες της οικογένειας Ξανθοπούλου στην ΑΕΠΙ έχουν τελειώσει για πάντα. Και η ευθύνη τους βαραίνει αποκλειστικά» τόνισε, στο άνοιγμα της ομιλίας του, ο Πρόεδρος του σωματείου, Φοίβος Δεληβοριάς. Όπως εξήγησε, οι απαράδεκτοι διαχειριστικοί αυτοσχεδιασμοί του υιού Δημήτρη Ξανθόπουλου από τις αρχές του 2010, οδήγησαν, το 2013, στη δημιουργία του συλλόγου «Μέτρον», από 120 δημιουργούς, που αποσκοπούσε στο να θέσει στην ΑΕΠΙ αυστηρά ερωτήματα.
Όταν μετά από ένα χρόνο, κατάλαβαν ότι δεν πρόκειται να λάβουν απαντήσεις, απευθύνθηκαν στην πολιτεία, ζητώντας διαχειριστικό έλεγχο στην ΑΕΠΙ, καθώς και συμμόρφωσή της με την κοινοτική οδηγία 2014/26 (για τη συλλογική διαχείριση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικών δικαιωμάτων) και ειδικότερα να αποκτήσει εποπτικό συμβούλιο από δημιουργούς, να μειώσει τις πρωτοφανείς προμήθειές της (37% ενώ παντού είναι 20%) και να της επιβάλλονται κυρώσεις αν παρανομεί, «να είναι δηλαδή λογική και ελεγχόμενη, όπως κάθε Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης στην υπόλοιπη Ευρώπη». Τέλος, στόχος ήταν στη χειρότερη περίπτωση, η επέμβαση στη διοίκηση με έναν ικανότερο μάνατζερ που θα εμποδίσει τους μετόχους να κάνουν πτώχευση, αν έκριναν πως τους συνέφερε.
Ο Υπουργός που τελικά διέταξε τον έλεγχο, αλλά και την ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας στην ελληνική έννομη τάξη ήταν ο Νίκος Ξυδάκης, ενώ το έργο του συνέχισε ο διάδοχός του, από τον Σεπτέμβρη του 2015, Αριστείδης Μπαλτάς που κατέθεσε το νομοσχέδιο στα τέλη του 2015. Από την πλευρά της, η ΑΕΠΙ αντέδρασε αφενός στον έλεγχο, δια της τρομοκράτησης των δημιουργών ότι θα δημοσιοποιήσει τα προσωπικά τους στοιχεία, αφετέρου στην ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας δια της δημιουργίας ενός νέου αντισωματείου, του ΣΩΜΣΕ (Σωματείο Μουσικοσυνθετών Στιχουργών Ελλάδος) - από το οποίο θα αντλούσε τα μέλη του εποπτικού συμβουλίου που προέβλεπε ο νόμος - και της μεταφοράς της έδρας της στο εξωτερικό.
Όταν το τελευταίο αποκαλύφθηκε, τον Ιούνιο του 2016, ο κ. Μπαλτάς επέβαλλε διοικητικό πρόστιμο, ύψους 80.000 ευρώ στην ΑΕΠΙ και διέταξε τη συνέχιση του ελέγχου που είχε σταματήσει. Τον αμέσως επόμενο μήνα όμως, βουλευτές της ΕΠΕΚΕ (Επιτροπής Παραγωγής και Ελέγχου Κυβερνητικού Έργου) Πολιτισμού ΣΥΡΙΖΑ από κοινού με συγκεκριμένους δημιουργούς, κάποιοι από τους οποίους ήταν τοποθετημένοι και στο Δ.Σ. του «ΜΕΤΡΟΝ» - αλλά χωρίς την έγκριση αυτού - έπεισαν τον Υπουργό να αποσύρει το νομοσχέδιο που είχε περάσει από την νομοπαρασκευαστική επιτροπή και να το ξαναγράψει από την αρχή.
Η νέα εκδοχή του νομοσχεδίου αφαίρεσε τη δυνατότητα τοποθέτησης επιτρόπου σε περίπτωση κινδύνου, 'αδυνάτισε' το εποπτικό συμβούλιο, ανέβασε ξανά την προμήθεια της ΑΕΠΙ και γενικότερα περιέλαβε σειρά διατάξεων που βόλευε μόνο τους μετόχους της, ενώ είχε την αποδοχή του ΣΩΜΣΕ και ορισμένων δημιουργών από το σωματείο «ΜΕΤΡΟΝ». Κάπως έτσι, η ΑΕΠΙ 'επέστρεψε' από την Κύπρο… Η απόφαση ωστόσο της νέας Υπουργού Πολιτισμού, Λυδίας Κονιόρδου (βλ. ανασχηματισμός Νοεμβρίου ’16) να το επεξεργαστεί εκ νέου, σε συνδυασμό με το πόρισμα-καταπέλτη επί των πεπραγμένων της ΑΕΠΙ αλλάζει ξανά τα δεδομένα.
Πλέον μέτωπο 450+ δημιουργών, με μπροστάρη τον Σταύρο Ξαρχάκο, ζητά επιτακτικά επίτροπο και ενισχυμένο εποπτικό συμβούλιο, αίτημα που ικανοποιείται μέσω τροπολογίας που ψηφίζεται τον Μάρτιο του 2017. Αυτό που εξακολουθεί να διατηρείται, ωστόσο, κάτω από την πίεση όσων το καλοκαίρι μεθόδευσαν την επεξεργασία του αρχικού νομοσχεδίου (βλ. βουλευτές της ΕΠΕΚΕ Πολιτισμού ΣΥΡΙΖΑ και ορισμένοι δημιουργοί του «ΜΕΤΡΟΝ» κατά παράβαση των αποφάσεων των γενικών συνελεύσεών του), είναι η συνδιοίκηση με τους ελεγχόμενους για 6 κακουργήματα μετόχους.
Κάπως έτσι προέκυψε η παραίτηση του Προεδρείου του «ΜΕΤΡΟΝ», η αποχώρηση του 80% των ενεργών μελών του και η συγκρότηση του νέου σωματείου, με την επωνυμία «Άσμα», με 500 περίπου δημιουργούς από την αρχή της λειτουργίας του και βασικές θέσεις: i). ενισχυμένο εποπτικό συμβούλιο των δημιουργών, ii). άμεση τοποθέτηση επιτρόπου στην ΑΕΠΙ και παύση του τωρινού της συμβουλίου και iii). μαζική διεκδίκηση των οφειλομένων χρημάτων.
«Να ξέρετε πως ότι πετύχαμε ως «ΜΕΤΡΟΝ» θα το πετύχουμε στο πολλαπλάσιο ως «ΆΣΜΑ». Θα διώξουμε την επικίνδυνη οικογένεια και μετά την επιτροπεία θα κάνουμε την ΑΕΠΙ Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης όπως στο εξωτερικό, ελεγχόμενη από τους δημιουργούς, με μάνατζερ όχι από γνωστά παράλληλα συμφέροντα, αλλά της απολύτου επιλογής των δημιουργών, με φιλικό για την κοινωνία προφίλ και σύγχρονους τρόπους είσπραξης. (…) Αν η Κυβέρνηση και η Βουλή μας αιχμαλωτίσουν σε συνδιοίκηση με τους ανθρώπους που εξαφάνισαν τα χρήματά μας, ο πόλεμος θα είναι σκληρός και ανυποχώρητος και το «Άσμα» μας θα γίνει επικό» κατέληξε.
Τα αιτήματα του σωματείου για άμεσο διορισμό επιτρόπου, χωρίς συνδιοίκηση και ενισχυμένο εννεαμελές εποπτικό συμβούλιο επανέλαβε ο (επίσης) πρόσφατα παραιτηθείς από τη θέση του Αντιπροέδρου του «ΜΕΤΡΟΝ», Παναγιώτης Καλαντζόπουλος. Τόνισε μάλιστα ότι οι δημιουργοί δεν έχουν πρόσβαση στην τρίτη εκδοχή του νομοσχεδίου από την νυν Υπουργό Πολιτισμού, Λυδία Κονιόρδου, «άρα δεν μπορούμε μετά βεβαιότητας να σας πούμε εμείς που ασχολούμαστε αυτό το διάστημα εάν όντως έχουν απαλειφθεί οι διατάξεις υπέρ της ΑΕΠΙ, πράγμα που δημιουργεί την υποψία ότι ακόμα μαγειρεύονται τα πράματα…».
Στις συλλογικές δράσεις ενάντια στην κακοδιαχείριση και τη μονοπωλιακή δράση της ΑΕΠΙ στο πιο μακρινό παρελθόν (1996), αλλά και στην απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού που το 2003 έκανε δεκτό το ότι οι καταγγελλόμενες πρακτικές συνιστούσαν κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης από μέρους της αναφέρθηκε το πρώην μέλος του ΔΣ του ΜΕΤΡΟΝ, Αντώνης Πλέσσας. «Τα όπλα της ΑΕΠΙ εναντίον όσων την αμφισβητούσαν ήταν ανέκαθεν πολλά και αν σε αυτά προσθέσεις την πολιτική προστασία που διαχρονικά απολάμβανε, την επί δεκαετίες απουσία ελεγκτικού μηχανισμού και την μέχρι πρόσφατα απουσία δυνατότητας επιβολής κυρώσεων σχηματίζεις την εικόνα αυτού που κάποιος θα χαρακτήριζε ‘βαθύ κράτος’» είπε.
Το παρόν έδωσε και ο Γιάννης Γλέζος, Πρόεδρος του ΔΣ της «Αυτοδιαχείρισης», ενός αυτοδιαχειριζόμενου συνεταιρισμού για την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων των μουσικοσυνθετών και των στιχουργών και μέλους της CISAC, της Παγκόσμιας Συνομοσπονδίας Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης. Ο τραγουδοποιός μίλησε για την επιλογή του να μείνει εκτός ΑΕΠΙ, αλλά και για τον πόλεμο που δέχτηκε από αυτή λόγω της απεμπλοκής από το μονοπωλιακό καθεστώς της. Δεν δίστασε να ονοματίσει, στη συνέχεια, τα μέλη του «ΜΕΤΡΟΝ» που συμμετείχαν, εξ ονόματός της, στις συνομιλίες το καλοκαίρι με τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, εξυπηρετώντας τα συμφέροντα της ΑΕΠΙ. Πρόκειται για τους Φίλιππο Πλιάτσικα, Μανώλη Φάμελλο (αδερφό του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος, Σωκράτη Φάμελλου) και Στάθη Δρογώση (σ.σ. οι δύο τελευταίοι ήταν και στο ΔΣ του «ΜΕΤΡΟΝ»).
«Η αριθμητική αναφορά στο 450+ συνιστά την ισχυρότερη σωματειακή τοποθέτηση μέχρι σήμερα του κλάδου μας κι έχει συμβολική σημασία για εμάς, καθώς δηλώνει ρητά την αμετάκλητη ρήξη μας με κάθε τι αδιάφανο που σκιάζει την καθαρότητα του λόγου, του ήχου και του ήθους μας» σημείωσε, τέλος, ο Νίκος Ζούδιαρης, επισημαίνοντας ότι οι ‘πόρτες’ του σωματείου είναι κλειστές μόνο για όσους υπονόμευσαν το «ΜΕΤΡΟΝ», όταν ως μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του συστηματικά δεν σεβάστηκαν την καθοριστική απόφαση της τελευταίας Γενικής Συνέλευσης.
Παρόντες στη συνέντευξη ήταν πολλοί δημιουργοί, όπως η Δήμητρα Γαλάνη, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, η Χάρις Αλεξίου, ο Γιώργος Νταλάρας, αλλά και ο πρώην Υπουργός Πολιτισμού, Νίκος Ξυδάκης.