Υπερψηφίστηκε, σήμερα νωρίς το απόγευμα, επί της αρχής, επί των άρθρων και στο σύνολό του, κατά πλειοψηφία, το ν/σ του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής «Μέτρα μείωσης του κόστους εγκατάστασης υψίρρυθμων δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών - Εναρμόνιση της νομοθεσίας στην Οδηγία 2014/61/ΕΕ και άλλες διατάξεις». «Ναι» επί του συνόλου είπαν ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ, ΝΔ, Δημοκρατική Συμπαράταξη ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜΑΡ, Ένωση Κεντρώων, Ποτάμι και «όχι» Χρυσή Αυγή και Κομμουνιστικό Κόμμα.
«Με την παρούσα οδηγία και την κύρωσή της στην ενσωμάτωσή της συγκλίνουμε στην επίτευξη των στόχων του ψηφιακού θεματολογίου» ανέφερε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Μάριος Κάτσης, υπογραμμίζοντας ότι με την εγκατάσταση υψίρρυθμων δικτύων εξασφαλίζεται η επίτευξη του στόχου έως το 2020 όλοι οι Ευρωπαίοι πολίτες να έχουν πρόσβαση σε διαδικτυακές ταχύτητες άνω των 30 mbps και το 50% των νοικοκυριών να έχει ταχύτητες άνω των 100 mbps, με την υποσημείωση ότι ενδεχομένως αυτές οι ταχύτητες να είναι ήδη συντηρητικές και ότι στοχεύουμε σε ακόμη υψηλότερες.
Όπως σημείωσε, μεγάλο ποσοστό για την εγκατάσταση των δικτύων νέας γενιάς και την αντικατάσταση των καλωδίων με οπτικές ίνες αντιπροσωπεύει το κόστος των έργων του πολιτικού μηχανικού που εκτιμάται γύρω στο 75% της όλης επένδυσης. Τόνισε ότι για τη διευκόλυνση του συντονισμού των τεχνικών έργων δημιουργείται η υποχρέωση στους φορείς που εκτελούν ή προγραμματίζουν να εκτελέσουν νέα έργα εγκατάστασης υποδομών, να διαθέτουν στοιχεία για τα έργα αυτά μέσω μιας διαδικτυακής πύλης που θα τηρείται από το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής.
Με τη σειρά της, η γενική εισηγήτρια της ΝΔ, Άννα Μισέλ Ασημακοπούλου μίλησε για τα οφέλη που έχουν οι τεχνολογίες πληροφορικής για την ανάπτυξη στην οικονομία της χώρας, την υγειονομική περίθαλψη, την επιχειρηματικότητα, την εκπαίδευση, αλλά και για τη χώρα μας που σε αυτά τα θέματα είναι ουραγός. Τόνισε ότι χωρίς δίκτυα επικοινωνίας πρώτης τάξης δεν θα υπάρξει ενιαία ψηφιακή αγορά, ενώ κατηγόρησε την Κυβέρνηση για καθυστέρηση ενσωμάτωσης της Οδηγίας στην ελληνική έννομη τάξη, αλλά και για τη διαδικασία του επείγοντος με την οποία εν τέλει συζητήθηκε το νομοσχέδιο.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στις παραγράφους 7 και 10 του άρθρου 13 (Β’ μέρος, λοιπές διατάξεις), με τις οποίες αφήνεται ανοιχτό παραθυράκι για απευθείας αναθέσεις σε θέματα εθνικής διαστημικής στρατηγικής (παρ. 7) και γίνεται φωτογραφική εξυπηρέτηση σε υπαλλήλους της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης (παρ. 10). «Δεν θέλουμε να φανούμε μικρόψυχοι, αλλά κοιτάζοντας κάθε μέρα στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, βλέπω ότι είστε όλο ταξίδια και εσείς και ο κ. Κρέτσος και οι υπάλληλοι: Βαρκελώνη, Παρίσι, Βρυξέλλες, Στοκχόλμη, Μάλτα, Νίκαια, Πράγα, Γενεύη. Μάλιστα. Να κάνετε ταξίδια, αλλά κρίνεστε από το εάν είστε αποτελεσματικοί και εάν φέρνετε κάτι, το οποίο έχει σχέση με το δημόσιο συμφέρον, το οποίο προωθεί το χαρτοφυλάκιό σας, την ψηφιακή στρατηγική, τα συμφέροντα της χώρας» είπε.
Επόμενος ομιλητής ήταν ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Ιωάννης Δελής που τόνισε ότι το σημερινό νομοσχέδιο αποτελεί τη φυσική συνέχεια του Ν. 4070/2012, ενός μνημονιακού, δηλαδή, νόμου της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ. Σημείωσε ότι αυτοί που επωφελούνται από τα μέτρα μείωσης του κόστους εγκατάστασης υψίρρυθμων δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών είναι τα μονοπώλια του κλάδου, στα χέρια των οποίων βρίσκονται πια εξολοκλήρου οι τηλεπικοινωνίες της χώρας, ενώ αυτοί που πρόκειται να επιβαρυνθούν είναι τα λαϊκά νοικοκυριά, με το επιπλέον κόστος κατασκευής της υποδομής ψηφιακής τεχνολογίας σε κάθε καινούργιο κτήριο σήμερα και σε όλα τα παλιά ενδεχομένως αύριο.
Πρόσθεσε ακόμα ότι η προώθηση ασύρματων δικτύων τέταρτης και πέμπτης γενιάς δεν γίνεται μετά από απόλυτη διασφάλιση για τη μη επικινδυνότητα τους για τα λαϊκά στρώματα. Αντίθετα, νέες πηγές ακτινοβολίας -ίσως μικρότερης ισχύος, αλλά άλλων συχνοτήτων- και σε πολύ μικρότερη απόσταση θα εγκατασταθούν πολύ ευκολότερα με το παρόν σχέδιο νόμου, ενώ και στο άρθρο 4 οι εργαζόμενοι επιβαρύνονται και με επιπλέον δαπάνες για την υποχρεωτική κατασκευή μέσα στις οικοδομές στοιχείων συνδεσιμότητας υψηλών ταχυτήτων.
Για νομοσχέδιο-σταθμό έκανε λόγο ο ειδικός αγορητής των ΑΝΕΛ, Αθανάσιος Παπαχριστόπουλος, επισημαίνοντας ότι για κάθε χίλιες νέες ευρυζωνικές συνδέσεις έχουμε νέες θέσεις εργασίας, ενώ για αύξηση 10% στη διείσδυση της ευρυζωνικότητας σε μια χώρα, το ΑΕΠ αυξάνεται κατά 1%. «Θέλω να πω, λοιπόν, ότι μπροστά μας είναι αυτή η εποχή. Στο χέρι μας είναι να τη χειριστούμε με σωστό τρόπο και όχι άλλος αρνητισμός, όχι άλλη καταστροφολογία, όχι άλλη υποτίμηση της πραγματικότητας» σημείωσε.
«Η Ευρώπη έχει προς το παρόν μια κυρίαρχη ένωση, την ένωση των τραπεζών που στηρίζουν το νόμισμα, το ευρώ, ημιτελή, ατελή, που πρέπει να ολοκληρωθεί και με την πλήρη οικονομική και πολιτική ένωση. Παράλληλα, όμως, παλεύει για μια δεύτερη ένωση, πλην της τραπεζικής, για την ενεργειακή ένωση, προκειμένου να απεξαρτηθεί από εισαγωγές ορυκτών πόρων από τρίτες χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Υπάρχει και ένα τρίτο όραμα, η λεγόμενη «ψηφιακή ένωση», αυτό το γενικό πλαίσιο, το γενικό όραμα μέσα στο οποίο ένα μικρό πετραδάκι είναι και η τρέχουσα οδηγία, την οποία σήμερα συζητούμε» είπε, με τη σειρά του ο ειδικός αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜΑΡ, Γιάννης Μανιάτης.
«Χωρίς την εγκατάσταση των περίφημων υψίρρυθμων ευρυζωνικών δικτύων, δεν μπορούμε να κάνουμε λόγο ούτε για διασύνδεση επιχειρηματικότητας πανεπιστημίων, ούτε για startups του διαδικτύου, ούτε για πολιτικές εξωστρέφειας και ανάπτυξης καινοτομιών» ανέφερε, στη συνέχεια, ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων, Ιωάννης Σαρίδης. Χαρακτήρισε μάλιστα την ανάπτυξη του διαδικτύου ικανή και αναγκαία συνθήκη για να ξεφύγουμε από την μέγγενη των μνημονίων.
Τέλος, ο ειδικός αγορητής του Ποταμιού, Σπύρος Δανέλλης, είπε ότι η κοινοτική Οδηγία εισάγεται καθυστερημένα στο εθνικό μας δίκαιο, «ως συνήθως στο παρά πέντε των οικονομικών κυρώσεων και κατόπιν δύο προειδοποιήσεων από την Κομισιόν». Πρόσθεσε ότι θα έχει αποτελεσματικότητα μόνο αν εφαρμοστεί στο σύνολό της, διότι ως κανονιστικό περίγραμμα δεν συνιστά αυτούσια και ολοκληρωμένη πολιτική. Πρότεινε ακόμα η Ελλάδα, να γίνει απολύτως ψηφιακή σε όλους τους τομείς και ειδικά στους κρίσιμους, με πρώτον απ’ όλους τη διοίκηση, διότι «δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η τεχνολογία από μόνη της λειτουργεί με πολύ χαμηλότερο κόστος από οποιαδήποτε άλλη μορφή συνδιαλλαγής και απαλλάσσει από πάρα πολλές παρενέργειες που ως κακοήθειες έχουμε δει να αναπτύσσονται τα τελευταία χρόνια έντονα στη δημόσια ζωή».
Η τροπολογία για την ΑΕΠΙ
Δεκτή κατά πλειοψηφία έγινε η τροπολογία υπ’ αριθμόν 987/3 που επιτρέπει τον διορισμό προσωρινού επιτρόπου - με θητεία 6 μηνών και δυνατότητα ανανέωσης για μία μόνο φορά με διάρκεια έως 3 μήνες - από τον Υπουργό Πολιτισμού (μετά από γνώμη του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας), εφόσον ο οργανισμός συλλογικής διαχείρισης δεν είναι σε θέση να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του και ιδίως να εισπράξει και να διασφαλίσει την απόδοση σε δικαιούχους ποσών που εισπράττει για λογαριασμό τους.
Ο προσωρινός επίτροπος υποκαθιστά τη διοίκηση από τη δημοσίευση του διορισμού του στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης. Ειδικότερα:
- Διασφαλίζει την ομαλή είσπραξη από τους χρήστες και την απόδοση προς τους δικαιούχους των ποσών που οι τελευταίοι εισπράττουν.
- Ασκεί στο όνομα του οργανισμού κάθε ένδικο βοήθημα ή μέσο για την προάσπιση των συμφερόντων των δικαιούχων.
- Επεμβαίνει αποφασιστικώς ακυρώνοντας άμεσα κάθε πράξη ή απόφαση που δεν λαμβάνεται από τον ίδιο τον επίτροπο, προκειμένου να μη διακοπεί η λειτουργία του οργανισμού ή οδηγηθεί σε πτώχευση.
- Για τα λοιπά θέματα διοίκησης, το ΔΣ υποχρεούται να ενημερώνει τον προσωρινό επίτροπο, ο οποίος εάν διαφωνεί με την εν λόγω απόφαση ή ενέργεια που μπορεί να πλήξει τη βιωσιμότητα του οργανισμού ή τα συμφέρονται των δικαιούχων, αποφασίζει ο ίδιος.
Ο προσωρινός επίτροπος επιλέγεται από τον Υπουργό Πολιτισμού μεταξύ προσώπων εγνωσμένου κύρους και ανάλογης επαγγελματικής εμπειρίας σε θέματα διοίκησης επιχειρήσεων ή οργανισμών ή οικονομικά ή νομικά θέματα. Η ευθύνη του προσωρινού επιτρόπου κατά την άσκηση των καθηκόντων του περιορίζεται σε δόλο ή βαριά αμέλεια. Ο Επίτροπος υποβάλλει στον Υπουργό Πολιτισμού συνοπτική έκθεση πεπραγμένων στο τέλος κάθε μήνα, προγραμματισμό για τον επόμενο και συνολική έκθεση με τη λήξη της θητείας του.
«Είναι μια προσωρινή διάταξη και δεν υποκαθιστά τον κύριο νόμο, στον οποίον η επιλογή του Επιτρόπου θα γίνεται από το δικαστήριο βάσει μιας λίστας ανθρώπων εγνωσμένου κύρους, που καλύπτουν τα προσόντα που πρέπει να έχει ο Επίτροπος. Επομένως, η διάρκεια αυτής της προσωρινής διάταξης γίνεται μέχρις ότου περάσει ο νόμος, ενισχυθεί το σώμα των δημιουργών, το εποπτικό συμβούλιο, το οποίο θα έχει αποφασιστικές αρμοδιότητες και έτσι θα καθορίσει πλέον αυτό την πορεία της ανώνυμης εταιρείας και των δικών τους δικαιωμάτων» ανέφερε, κατά τη διάρκεια της συζήτησης, η Υπουργός Πολιτισμού, Λυδία Κονιόρδου.
Την τροπολογία υπερψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ και Ένωση Κεντρώων, «όχι» είπαν ΝΔ, Δημοκρατική Συμπαράταξη ΠΑΣΟΚ –ΔΗΜΑΡ, ΚΚΕ και Χρυσή Αυγή, ενώ «παρών» δήλωσε το Ποτάμι. Ο Νίκος Καραθανασόπουλος, βουλευτής του ΚΚΕ, έσπευσε να διευκρινίσει πριν την καταψήφιση ότι συμφωνεί με τον διορισμό επιτρόπου στην ΑΕΠΙ, αλλά η τροπολογία αναφέρεται σε όλους τους φορείς συλλογικής διαχείρισης δικαιωμάτων, ανοίγοντας έτσι την κερκόπορτα να μπουν Επίτροποι και σε άλλους φορείς συλλογικής διαχείρισης που έχουν συνεταιριστική ή σωματειακή βάση.