Οι σκέψεις και οι απόψεις συνολικά 21 φορέων για την αναβάθμιση του λυκείου και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ακούστηκαν σήμερα, κατά τη διάρκεια ειδικής συνεδρίασης της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, στο πλαίσιο των σχεδιαζόμενων αλλαγών στην εκπαίδευση.
Πρώτοι ομιλητές ήταν εκπρόσωποι της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρίας και του Συλλόγου Ελλήνων Γεωλόγων που εξέφρασαν τη συμφωνία τους με τον συνολικό επανασχεδιασμό της γενικής εκπαίδευσης, με σημείο αιχμής το Λύκειο και αφετηρία την ανανέωση των προγραμμάτων σπουδών και των εκπαιδευτικών υλικών Δημοτικού και Γυμνασίου. Θετικοί εμφανίστηκαν και στην πρόταση να συνδεθούν μεμονωμένα αντικείμενα σε ευρύτατες ενότητες και να καλλιεργηθεί ένα περιβάλλον διεπιστημονικότητας και συνέργειας των εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων, επισημαίνοντας ότι το περιεχόμενο των φυσικών επιστημών και η σχέση τους με τον άνθρωπο προσφέρονται για μια τέτοια προσέγγιση.
Αναφερόμενοι ειδικότερα στον εγγραμματισμό των μαθητών στις γεωεπιστήμες, χαρακτήρισαν φτωχό, τη δεδομένη χρονική στιγμή, το ωρολόγιο πρόγραμμα σε όλη τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. «Η Ελλάδα είναι μια σεισμικά ενεργή χώρα και αποτελεί φυσικό γεωλογικό εργαστήριο που πρέπει και μπορεί να αξιοποιηθεί για την ενημέρωση και την εκπαίδευση και κατ’ επέκταση την ευαισθητοποίηση των πολιτών» τόνισαν. Για την εισαγωγή πρώτα σε σχολές και στη συνέχεια σε τμήματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, εκτίμησαν ότι πρόκειται για μια αλλαγή που είναι πάρα πολύ δύσκολο να γίνει στο άμεσο μέλλον, καθώς απαιτούνται πρώτα π.χ. αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών των τμημάτων και διασφάλιση του αδιάβλητου στο ζήτημα της κατανομής στα τμήματα.
Από την πλευρά της, η Τασούλα Καραγεωργίου από την Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, τάχθηκε υπέρ της διαφύλαξης της αυτονομίας του Λυκείου και της αξιοκρατίας στις διαδικασίες αξιολόγησης. Εξέφρασε, ωστόσο, την ανησυχία της για τον παιδευτικό ρόλο που θα επιτελεί το νέο Λύκειο, με δεδομένες τις σχετικά πρόσφατες αποφάσεις για περιορισμό της διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και γραμματείας στο Γυμνάσιο με παράλληλη κατάταξη τους στα μη εξεταζόμενα δευτερεύοντα μαθήματα, κατάργηση της διδασκαλίας του Επιταφίου Λόγου του Περικλή στο Λύκειο και αφαίρεση μίας ώρας από το μάθημα της Νέας Ελληνικής Λογοτεχνίας στο ωρολόγιο πρόγραμμα γενικής παιδείας της τρίτης τάξης του Λυκείου. Επιφυλάχθηκε δε για αποστολή αναλυτικότερου υπομνήματος στο χρόνο που θα υποδειχθεί από τη Βουλή.
Στα ζητήματα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης που «από μεταρρύθμιση σε μεταρρύθμιση αδιάλειπτα υποβιβάζεται» αναφέρθηκε η Ζωή Χατζή από την Ένωση εκπαιδευτικών εικαστικών μαθημάτων, σημειώνοντας ότι έχει εξοστρακιστεί εντελώς από τη δευτέρα Λυκείου και στην πρώτη τάξη συντηρείται σε οριακά επίπεδα. «Αν δεν εγκαθιδρυθεί αδιάλειπτη συνέχεια και συστηματική καλλιτεχνική διδασκαλία στον κορμό όλων των τάξεων του Λυκείου, με έμφαση στο ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο, η κατάσταση απειλείται να γνωρίσει περαιτέρω επιδείνωση» τόνισε.
Την εκτίμηση ότι οι αλλαγές πρέπει να ξεκινήσουν από το Δημοτικό προς τις άλλες βαθμίδες της εκπαίδευσης εξέφρασε ο εκπρόσωπος της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Πληροφορικής. Τάχθηκε ακόμα υπέρ της κινητικότητας από το γενικό στο επαγγελματικό Λύκειο και σημείωσε ότι και στις δύο μορφές Λυκείου είναι σημαντικό οι μαθητές να μπορούν να αναπτύσσουν ικανότητες αλγοριθμικής σκέψης και προγραμματισμού. «Το μάθημα της Πληροφορικής δεν διδάσκει τις δημοκρατικές αξίες, αλλά μέσα από τη διδασκαλία του μαθήματος, καλλιεργείται η αλγοριθμική και η κριτική σκέψη, ώστε να φτιάξουμε τον δημοκρατικό πολίτη» κατέληξε.
Για τη σημασία της αγγλικής γλώσσας, αλλά και τα βιβλία της αγγλικής που δεν διατίθενται δωρεάν με αποτέλεσμα να πρέπει να τα πληρώνουν οι γονείς μίλησε ο εκπρόσωπος της Πανελλήνιας Ένωσης καθηγητών αγγλικής στη Δημόσια Εκπαίδευση. Πρότεινε δε διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας σε όλες τις τάξεις του Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου ως μάθημα γενικής παιδείας, εμπλουτισμό και αναβάθμιση της αγγλικής γλώσσας στο Λύκειο τόσο ως απαιτούμενη γλωσσική κατάρτιση, όσο και ως μέσο ανάπτυξης γνώσεων και σε άλλα επαγγελματικά πεδία, εκπόνηση ενιαίου προγράμματος σπουδών για τις ξένες γλώσσες, αύξηση των ωρών διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας, παραγωγή σχολικών εγχειριδίων και μαθησιακού υλικού, αλλά και παραγωγή ψηφιακού υλικού και αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών για τη διδασκαλία και εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας, ποιοτική αναβάθμιση και εμπλουτισμό της ενδοσχολικής εξέτασης του μαθήματος με στόχο την αξιολόγηση όλων των διδασκόμενων γλωσσικών δεξιοτήτων και πιστοποίηση γλωσσομάθειας της αγγλικής στο Λύκειο για όποιον το επιθυμεί.