Ξεκίνησε χθες ενώπιον της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου η συζήτηση του νομοσχεδίου «Κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (Ε.Τ.Α.Α.) σχετικά με τη συνεργασία και τις δραστηριότητες της Ε.Τ.Α.Α. στην Ελληνική Δημοκρατία». Η συμφωνία υπεγράφη στην Τιφλίδα της Γεωργίας στις 14 Μαΐου 2015 και αφορά την εκκίνηση της δραστηριότητας της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης στη χώρα μας.

Όπως αναφέρει η αιτιολογική έκθεση του ν/σ, η συγκεκριμένη Τράπεζα (Ε.Τ.Α.Α. – ERBD), είναι «η δεύτερη σηµαντικότερη Πολυµερής Αναπτυξιακή Τράπεζα (ΠΑΤ) της Ευρώπης, µετά την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ – EIB), και από τις µεγαλύτερες ΠΑΤ παγκοσµίως. Ιδρύθηκε το 1990, µε σκοπό, µε την συνεισφορά της στην οικονοµική πρόοδο και ανασυγκρότηση των αποδεκτριών βοήθειας και χρηµατοδότησης χωρών µελών της (αρχικά χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, σήµερα και άλλων περιοχών όπως Καυκάσου, Κεντρικής Ασίας και Νοτιοανατολικής Μεσογείου), να διευκολύνει τη µετάβασή τους προς την οικονοµία της ελεύθερης αγοράς και να προωθήσει την ιδιωτική πρωτοβουλία και την επιχειρηµατικότητα, δεσµεύοντας αυτές να εφαρµόσουν τις αρχές της πολυκοµµατικής δηµοκρατίας, του πλουραλισµού και της οικονοµίας της αγοράς».

Σήµερα στην Ε.Τ.Α.Α. µετέχουν 64 χώρες (της Ε.Ε., άλλες χώρες της Νοτιοανατολικής και Ανατολικής Ευρώπης, χώρες του Καυκάσου, της Κεντρικής Ασίας και της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, καθώς και άλλες χώρες εκτός των περιοχών αυτών που είναι µέλη του Διεθνούς Νοµισµατικού Ταµείου), η Ε.Ε. και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ενώ δραστηριοποιείται -την τρέχουσα περίοδο- σε 35 αποδέκτριες χώρες µέλη της.

Η Ελληνική Δηµοκρατία, ιδρυτικό µέλος της και χρηµατοδότρια χώρα, ζήτησε µε τις από 25.11.2014 και από 2.2.2015 επιστολές των αρµόδιων Υπουργών της να λάβει προσωρινά καθεστώς αποδέκτριας βοήθειας και χρηµατοδότησης. Το αίτημα έγινε δεκτό, κάτι που συνεπάγεται εγκατάσταση τοπικού γραφείου της Ε.Τ.Α.Α. στην Ελλάδα, το καθεστώς και τα προνόµια του οποίου αποτελούν αντικείµενο της συγκεκριμένης υπό κύρωση, διµερούς συµφωνίας.

Αναφορικά με τα οφέλη που θα προκύψουν από αυτή, η αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου αναφέρει: «Κατά τη δραστηριοποίηση της η Τράπεζα θα παρέχει τραπεζικά προϊόντα (δάνεια, εγγυήσεις συµµετοχές σε µετοχικό κεφάλαιο κ.ά.), είτε απευθείας, είτε µέσω ενδιάµεσων χρηµατοπιστωτικών φορέων (λ.χ. ελληνικών τραπεζών) στον ελληνικό ιδιωτικό τοµέα. Επιπρόσθετα, η Ε.Τ.Α.Α., µε αξιοποιώντας τη σοβαρή σχετική εµπειρία που διαθέτει θα προσελκύσει ξένα και εγχώρια κεφάλαια στα επενδυτικά σχέδια που αυτή χρηµατοδοτεί.

Το ύψος της χρηµατοδότησης εκτιµάται ότι αρχικά θα κινηθεί µεταξύ 150 και 300 εκατοµµυρίων και το 2017 θα ξεπεράσει τα 500 εκατοµµύρια ευρώ ετησίως. Περαιτέρω, το συνολικό ύψος της χρηµατοδότησης για όλη την περίοδο, δηλ. έως το 2020, πιθανολογείται ότι θα ανέλθει στα 3 δισεκατοµµύρια ευρώ.

Κατ΄ αρχήν, οι βασικοί τοµείς χρηµατοδότησης είναι δύο: α) το «ξεκλείδωµα» της πρόσβασης στη χρηµατοδότηση του ιδιωτικού τοµέα, ιδίως για τις πολύ µικρές, µικρές και µεσαίες επιχει- ρήσεις και β) η υποστήριξη της συµµετοχής του ιδιωτικού τοµέα σε έργα υποδοµών. Βάσει των παραπάνω, η δραστηριοποίηση της Τράπεζας στην Ελλάδα θα έχει σηµαντική θετική επίδραση στη βιώσιµη ανάπτυξη της εθνικής οικονοµίας και στην περιφερειακή ανάπτυξη της Χώρας, στη βελτίωση της πρόσβασης των επιχειρήσεων και ιδίως των πολύ µικρών και ΜΜΕ σε πιστωτικές διευκολύνσεις, στην αύξηση της ρευστότητας προς την ιδιωτικό τοµέα και στη βελτίωση της συµµετοχής του σε έργα υποδοµών, στη βελτίωση της ποιότητας των υποδοµών, καθώς και στην αύξηση της απασχόλησης αλλά και των δηµοσιονοµικών εσόδων.

Ειδικότερα εκτιµάται ότι η δραστηριοποίηση της Τράπεζας στην Ελλάδα το διάστηµα 2015-2020 θα έχει ως αποτέλεσµα τη µέση αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,4% ετησίως, τη δηµιουργία συνολικά περισσότερων από 15.000 άµεσων θέσεων εργασίας και την αύξηση των φορολογικών εσόδων, από την αύξηση του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων, κατά περίπου 670 εκατοµµύρια ευρώ, χωρίς µάλιστα να εκτιµάται η σχετική θετική επίδραση στα έσοδα από την αύξηση του φόρου εισοδήµατος φυσικών και νοµικών προσώπων».

Τέλος, σύμφωνα με το νομοσχέδιο:

- Η Τράπεζα θα χαίρει ασυλίας έναντι κάθε μορφής δικαστικής δίωξης στην επικράτεια της ελληνικής δημοκρατίας (άρθρο 5)

- Η περιουσία και τα στοιχεία ενεργητικού της θα χαίρουν ασυλίας έναντι ερευνών, επιτάξεων, κατασχέσεων, απαλλοτριώσεων ή πάσης άλλης μορφής αφαιρέσεων ή δεσμεύσεων βάσει εκτελεστικών, δικαστικών ή νομοθετικών ενεργειών (άρθρο 6)

- Οι εγκαταστάσεις του τοπικού γραφείου και κάθε μέσο μεταφοράς που ανήκει ή κατέχεται από την Τράπεζα ή τον επικεφαλής του γραφείου, οπουδήποτε κι αν βρίσκονται στην επικράτεια της ελληνικής δημοκρατίας, θα είναι απαραβίαστες και θα βρίσκονται υπό τον έλεγχο και την εξουσία της Τράπεζας (ή του επικεφαλής του γραφείου). Κανείς αξιωματούχος της ελληνικής δημοκρατίας ή πρόσωπο που ασκεί  δημόσια εξουσία, διοικητική, στρατιωτική ή αστυνομική δεν θα εισέρχεται στις εγκαταστάσεις τοπικού γραφείου παρά μόνο με τη συγκατάθεση του Προέδρου της Τράπεζας και υπό τις προϋποθέσεις που εγκρίνει ο τελευταίος (άρθρο 8)

- Η ελληνική δημοκρατία θα πρέπει να παρέχει επίπεδο ασφάλειας και προστασίας προς το τοπικό γραφείο τουλάχιστον ισοδύναμο προς αυτό που παρέχεται στις διπλωματικές αποστολές (άρθρο 9)

- Η Τράπεζα, τα στοιχεία ενεργητικού της, η περιουσία και τα έσοδά της απαλλάσσονται από κάθε μορφή φορολογίας (συμπεριλαμβανομένου ενδεικτικά του φόρου εισοδήματος, του φόρου επί των κερδών / εταιρικού φόρου, του φόρου κεφαλαιακών κερδών και / ή της παρακράτησης φόρου), αμοιβών ή και χρεώσεων (άρθρο 11)

(Πρώτη δημοσίευση: inagreece.gr)

Κυριακή Παπαναστασίου
Συντάκτης: Κυριακή Παπαναστασίου Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.