Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύει σήμερα η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, περισσότερα από 3,5 εκατομμύρια παιδιά πρόσφυγες, ηλικίας 5 έως 17 ετών δεν είχαν την ευκαιρία να πάνε στο σχολείο το περασμένο ακαδημαϊκό έτος.
«Η εκπαίδευση αυτών των παιδιών είναι κρίσιμης σημασίας για την ειρηνική και βιώσιμη ανάπτυξη των χωρών που τα καλωσόρισαν, αλλά και της πατρίδας τους όταν θα μπορέσουν να επιστρέψουν πίσω σε αυτή. Ωστόσο, σε σύγκριση με άλλα παιδιά και εφήβους σε όλο τον κόσμο, το χάσμα στις ευκαιρίες που έχουν οι πρόσφυγες μεγαλώνει ακόμα περισσότερο» λέει ο Filippo Grandi, Ύπατος Αρμοστής του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες.
Η έκθεση «Μένοντας πίσω: Η εκπαίδευση των προσφύγων σε κρίση» συγκρίνει πηγές και στατιστικά στοιχεία της Ύπατης Αρμοστείας για την εκπαίδευση των προσφύγων με στοιχεία της UNESCO, του εκπαιδευτικού, επιστημονικού και πολιτισμικού οργανισμού του ΟΗΕ, για τη σχολική φοίτηση σε όλο τον κόσμο.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 91% των παιδιών πηγαίνουν στο δημοτικό σχολείο. Για τους πρόσφυγες, ωστόσο, το ποσοστό είναι πολύ λιγότερο από 61% και στις χώρες χαμηλού εισοδήματος πέφτει κάτω από 50%.
Όσο τα παιδιά πρόσφυγες μεγαλώνουν, αυξάνουν και τα εμπόδια. Μόλις το 23% των εφήβων προσφύγων φοιτούν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε σύγκριση με το 84% των εφήβων παγκοσμίως. Στις χώρες χαμηλού εισοδήματος μόνο το 9% των προσφύγων είναι σε θέση να φοιτήσουν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Ως προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση, η κατάσταση είναι κρίσιμη. Σε όλο τον κόσμο, η φοίτηση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αγγίζει το 36%. Για τους πρόσφυγες, παρά τις μεγάλες βελτιώσεις στον συνολικό αριθμό αυτών που φοιτούν χάρη στις επενδύσεις σε υποτροφίες και άλλα προγράμματα, το ποσοστό παραμένει στάσιμο στο 1%.
Στην έκθεση παρουσιάζονται πάρα πολλές προσωπικές ιστορίες που καταδεικνύουν ότι αν και οι πρόσφυγες επιθυμούν απεγνωσμένα να λάβουν εκπαίδευση – γνωρίζοντας πολύ καλά την αλλαγή που μπορεί να φέρει στη ζωή τους – είναι πάρα πολύ λίγοι οι εκπαιδευτικοί, οι τάξεις, τα βιβλία και οι υποστηρικτικοί μηχανισμοί προκειμένου να καλυφθεί αυτή η τεράστια ζήτηση.
«Η πρόοδος που βλέπουμε στη φοίτηση παιδιών προσφύγων από τη Συρία δείχνει ξεκάθαρα τη δυνατότητα που υπάρχει να αντιστραφεί αυτή η εκπαιδευτική κρίση για τα παιδιά πρόσφυγες», λέει ο κ. Grandi. «Αλλά το τρομερά χαμηλό επίπεδο σχολικής φοίτησης των παιδιών προσφύγων που ζουν σε περιοχές χαμηλού εισοδήματος δείχνει σαφέστατα την ανάγκη που υπάρχει να γίνουν επενδύσεις σε αυτές τις συχνά ξεχασμένες χώρες υποδοχής».
*3ο Δημοτικό Σχολείο Καρπενησίου, Τάξη Α2 - 1ο Βραβείο το 2016 στην κατηγορία «Αφίσα Δημοτικά Σχολεία», στο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για τα Δικαιώματα των Παιδιών.