Ήταν «εύκολα» ή «δύσκολα» τα θέματα της πρώτης μέρας των πανελληνίων εξετάσεων; Δεν έχει στην πραγματικότητα καμία σημασία. Για την συντριπτική πλειοψηφία των υποψηφίων οι δυσκολίες ξεκίνησαν αρκετά χρόνια νωρίτερα: επτά χρόνια νωρίτερα για την ακρίβεια.

Οι Αρχές βεβαίως (σ.σ.: έτσι, με κεφαλαίο το άλφα!) φρόντισαν να στείλουν τα μηνύματά τους. Μαθητές και μαθήτριες – που δοκιμάζονται σε μια διαδικασία που όλοι όσοι την περάσαμε θυμόμαστε με φρίκη – θα πρέπει να κοιμούνται ήσυχοι και ήσυχες. Άλλωστε η μάχη «δεν κρίνει τα πάντα» (σ.σ. : σύμφωνα με τον πρωθυπουργό κ. Αλ. Τσίπρα) ούτε και είναι «καθοριστικός για τη ζωή τους αγώνας» (σ.σ.: όπως επεσήμανε ο υπουργός Παιδείας κ. Κ. Γαβρόγλου). Οι ζωές τους έχουν καθοριστεί με ακρίβεια τα χρόνια των μνημονίων. Φτηνό κρέας για την αγορά εργασίας τα παιδιά των εργατικών οικογενειών, μέλλοντες «άριστοι» οι γόνοι των οικογενειών που δεν άγγιξε (και ούτε πρόκειται ν' αγγίξει) η κρίση. Και μην ξεχνάμε και τους μέλλοντες «επιστήμονες»: υπάρχουν ακόμη οικογένειες που άντεξαν να πληρώσουν τα φροντιστήρια κι έχουν – ίσως – την δυνατότητα να υποστηρίξουν οικονομικά τα παιδιά τους στο δρόμο για το πτυχίο. Εφόσον τα τελευταία σπουδάζουν στην πόλη που διαμένουν βεβαίως: έξοδα για δεύτερο σπίτι δύσκολα θα βρεθούν.

Στο μεταξύ, τα παιδιά ας μην ανησυχούν. Η Πολιτεία φροντίζει γι' αυτά, το είπε και ο κ. Γαβρόγλου. «Ευθύνη της Πολιτείας είναι να δημιουργήσει προϋποθέσεις επαγγελματικής αποκατάστασης μέσα στο περιβάλλον της οικονομικής κρίσης. Και για αυτό εργαζόμαστε» τόνισε ενώ στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και ο πρωθυπουργός, που επεσήμανε ότι είναι «ευθύνη δίκη μας να ανοίγουμε δόμους για την εκπλήρωση των ονείρων τους. Αυτό προσπαθούμε και με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση». Όπως και στην αρχή του κειμένου τονίστηκε, καμιά σημασία δεν έχει αν θα είναι εύκολα ή δύσκολα τα θέματα, αν θα γράψουν καλά ή άσχημα. Το παν είναι η επαγγελματική αποκατάσταση, κι ευτυχώς δηλαδή που η Πολιτεία δημιουργεί τις «προϋποθέσεις» γι' αυτό. Ήδη στις οθόνες άρχισαν να παίζουν οι διαφημίσεις για την τεχνική εκπαίδευση, συνεπώς, ας αναθαρρήσουν οι μέλλοντες «τεχνίτες». Το είπε άλλωστε και ο κ. υπουργός ότι «όταν η διαδικασία αυτή ολοκληρωθεί, προτρέπω τους νέους μας να επιλέξουν τις σπουδές που πραγματικά θέλουν, γιατί για να πετύχεις στη ζωή πρέπει να κάνεις αυτό που αγαπάς». Να παν να μάθουν μια τέχνη τα παιδιά, να κόψουν και τον λαιμό τους να την «αγαπήσουν» κιόλας και θα φροντίσει το Υπουργείο να την βαφτίσει «ανώτατες σπουδές»: να 'ναι καλά το – υπό ίδρυση – Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και οι – υπό ίδρυση – «διετείς δομές που θα δίνουν ευρωπαϊκούς τίτλους για τους αποφοίτους των επαγγελματικών λυκείων», όπως προβλέπεται στην «εκπαιδευτική μεταρρύθμιση».

«Εύκολα» ή «δύσκολα» τα θέματα σήμερα; Θα 'ναι «εύκολα» ή «δύσκολα» τα θέματα των επομένων ημερών; Αδιάφορο! Το παν είναι να συνεχίζεται το θέατρο. Και η ψευδαίσθηση των «επιλογών». Πώς αλλιώς θα μπορούσαν να εύχονται «καλή επιτυχία» στους υποψήφιους εκείνοι ακριβώς που έκαναν το παν ώστε να μην έχουν κανένα μέλλον; Αφήστε που είναι και ευκαιρία για τα παιδιά της «πλέμπας» να τους ευχηθεί («Καλή αρχή! Καλή δύναμη! Καλή επιτυχία!») κοτζάμ «άριστος». Ναι, στον επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης και επίδοξο πρωθυπουργό κ. Κ. Μητσοτάκη αναφερόμαστε. Έτσι, για να σιγουρεύονται τα παιδιά πως το Κράτος (σ.σ.: με κεφαλαίο το κάπα!) έχει «συνέχεια»!

Υ.Γ.: Το ότι η πλειοψηφία των «πολιτικών αρχηγών» (και ο ίδιος ο πρωθυπουργός) χρησιμοποιούν τα social media για να στείλουν τα μηνύματά τους δεν πρέπει – σε καμία των περιπτώσεων! – να μας ανησυχεί. Είναι όλοι τους υπεύθυνοι χρήστες του διαδικτύου, συνεπώς ουδεμία πιθανότητα υπάρχει οι αναρτήσεις τους να θεωρηθεί πως «προκαλούν ή διεγείρουν» σε τέλεση εγκληματικών πράξεων τώρα, που ακούγεται ότι τροποποιείται – καταλλήλως! – και ο αντιτρομοκρατικός νόμος.

Ι. Δ. Σαμπανίκος
Συντάκτης: Ι. Δ. Σαμπανίκος Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.