Με τη συναίνεση όλων των κομμάτων, πλην της Χρυσής Αυγής,  ψηφίστηκε σήμερα το ν/σ του Υπουργείου Παιδείας που θεσπίζει την προαιρετικότητα της προσφυγής στον Μουφτή των Ελλήνων πολιτών μουσουλμανικής πίστης για μια σειρά από ζητήματα οικογενειακού και κληρονομικού δικαίου (διαζύγια, ζητήματα διατροφής και επιμέλειες παιδιών, διαθήκες κ.λπ.).

Τα βασικότερα σημεία του νόμου:

- Τα μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας έχουν πλέον τη δυνατότητα επιλογής της εφαρμοζόμενης επί των διαφορών τους δικαιοταξίας, αφού για τα θέματα προσωπικού και κληρονομικού δικαίου ισχύουν γι’ αυτούς οι κοινές διατάξεις του Αστικού Κώδικα και μόνο κατ’ εξαίρεση υπάγονται στη δικαιοδοσία του Μουφτή εφόσον το επιθυμούν αμφότερα τα μέρη (και υποβάλλουν σχετική αίτηση ενώπιον του).

- Με προεδρικό διάταγµα που εκδίδεται µε πρόταση των Υπουργών Παιδείας και Δικαιοσύνης καθορίζονται οι αναγκαίοι δικονοµικοί κανόνες για τη συζήτηση της υπόθεσης από τον Μουφτή και την έκδοση των αποφάσεών του και ιδίως η διαδικασία υποβολής αιτήσεως των µερών, η οποία πρέπει να περιέχει τα στοιχεία των εισαγωγικών δικογράφων, κατά τον Κώδικα Πολιτικής Δικονοµίας και, επί ποινή ακυρότητας, ρητή ανέκκλητη δήλωση κάθε διαδίκου περί επιλογής της συγκεκριµένης δικαιοδοσίας, η παράσταση των πληρεξουσίων δικηγόρων, η διαδικασία κατάθεσης και επίδοσης της στο αντίδικο µέρος, τα θέµατα οργάνωσης και λειτουργίας της σχετικής υπηρεσίας, της τήρησης του αρχείου, καθώς και κάθε σχετικό θέµα.

- Ταυτόχρονη εφαρµογή του Αστικού Κώδικα και του Ιερού Μουσουλµανικού Νόµου στην κληρονοµική περιουσία ή σε ποσοστό ή και σε διακεκριµένα στοιχεία αυτής δεν είναι δυνατή, αφού αυτό θα αποτελούσε µιαν ανεπίτρεπτη – και το πιθανότερο ανεφάρµοστη - νόθευση και των δύο δικαιικών συστηµάτων.

- Με το ν/σ διατηρείται ο διττός ρόλος του Μουφτή (θρησκευτικός λειτουργός και ιεροδίκης) και της Μουφτείας, η οποία συνεχίζει να είναι δηµόσια υπηρεσία (αποκεντρωµένη υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευµάτων). Οι αρµοδιότητες του Μουφτή δεν περιορίζονται αλλά συνεχίζουν να προβλέπονται απαράλλακτες στις κείµενες διατάξεις (θρησκευτικές, εποπτικές, γνωµοδοτικές, δικαστικές), έτσι δεν µεταβάλλεται ποιοτικά ή ποσοτικά η προβλεπόµενη σήµερα αρµοδιότητα των πολιτικών δικαστηρίων για τον έλεγχο των αποφάσεων του και την κήρυξη της εκτελεστότητας αυτών.

«Γιατί έπρεπε να φτάσουμε στο 2018 και στην κυβέρνηση μας, προκειμένου να κατατεθεί μια νομοθετική πρωτοβουλία που θεωρείται όχι μόνον εύλογη, αλλά και επιβεβλημένη; Γιατί αρνηθήκαμε για δεκαετίες στους θρακιώτες μειονοτικούς συμπολίτες μας να προσφεύγουν στον Αστικό Κώδικα στον οποίο υπόκεινται όλοι οι υπόλοιποι Έλληνες πολίτες και τους αναγκάσαμε να βρίσκονται μόνιμα υπό ένα θρησκευτικό νομικό καθεστώς;» αναρωτήθηκε, κατά τη σημερινή συζήτηση του ν/σ στην Ολομέλεια ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Εμμανουηλίδης.

Ο ίδιος χαρακτήρισε ως την «προσφορότερη λύση» σε αυτό το στάδιο την εισαγωγή της επιλογής, αντί της πλήρους απαγόρευσης, υπενθυμίζοντας παράλληλα την υποχρέωση των ελληνικών δικαστηρίων να ασκούν έλεγχο συνταγματικότητας σε κάθε απόφαση του τοπικού Μουφτή.

E-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Προσθήκη σχολίου

Σιγουρευτείτε πως έχετε εισαγάγει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες με το σύμβολο (*). Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.

Top