Δημοσιοποιήθηκε σήμερα η τριμηνιαία έκθεση του Γραφείου του Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, η οποία εξετάζει την τήρηση των δημοσιονομικών στόχων της ελληνικής οικονομίας που τίθενται στον Κρατικό Προϋπολογισμό και στα Μεσοπρόθεσμα Δημοσιονομικά Πλαίσια Στρατηγικής, κατά το χρονικό διάστημα από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο του 2017.

Τα συμπεράσματα της έκθεσης συνοπτικά:

- Εξομάλυνση των σχέσεων με τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς θεσμούς έπειτα από το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης και τη συμφωνία για συμπληρωματικό μνημόνιο (Ιούνιος 2017). «Όμως η εξομάλυνση αυτή μπορεί να αποδειχθεί πρόσκαιρη αν υπάρξουν δυσκολίες στην εφαρμογή των συμφωνηθέντων».

- Ανάπτυξη: Μετά από μια διετία ύφεσης (2015-2016) «που θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί», η Ελλάδα φαίνεται ότι βγαίνει από την κρίση. Για το 2017 αναμένεται – σύμφωνα με τις κυβερνητικές προβλέψεις - ότι η οικονομία θα επιστρέψει σε θετικούς ρυθμούς μεγέθυνσης 1,8%, ενώ το προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2018 προβλέπει ρυθμό μεγέθυνσης 2,4%.

Ενδεικτικά καταγράφονται: i). Η υποχώρηση της ανεργίας, ii). Η βαθμιαία αποπληρωμή των οφειλών του Κράτους στον ιδιωτικό τομέα, iii). Η προσπάθεια απεμπλοκής συμβολικά και υλικά σημαντικών ιδιωτικοποιήσεων, iv). H εντονότερη άνοδος της παραγωγής από τον Ιούνιο 2008 στον μεταποιητικό τομέα.

Έξοδος στις αγορές: Ο γενικός στόχος της Κυβέρνησης είναι να πετύχει «καθαρή έξοδο στις αγορές», δηλαδή να εξυπηρετεί τα δάνεια της χώρας χωρίς τη διακρατική βοήθεια του ΕΜΣ (και οριακά του ΔΝΤ).  «Επισημαίνουμε όμως ότι η έξοδος στις αγορές δεν σημαίνει είσοδο σε μια κατάσταση χωρίς δημοσιονομικούς (και άλλους) περιορισμούς. Η Ελλάδα, ακόμα κι αν όλα πάνε καλά, θα υπάγεται στους ισχύοντες για τα κράτη-μέλη περιορισμούς της δημοσιονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ και ειδικά της Ευρωζώνης».

- Χωρίς σοβαρή ελάφρυνση χρέους η Ελλάδα θα χρεοκοπήσει, όχι τόσο γιατί σήμερα η επιβάρυνση του Προϋπολογισμού για πληρωμή τόκων είναι δύσκολα διαχειρίσιμη, αλλά και διότι θα εκτιναχθεί σε δυσθεώρητα ύψη μετά το 2021!

 

Το Γραφείο του Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή συνιστά μάλιστα τα εξής στην Κυβέρνηση:

1). Επιτάχυνση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.

2). Ρύθμιση του προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων, ώστε να αρχίσει σταδιακά να αποκαθίσταται η λειτουργία του τραπεζικού συστήματος στη χώρα, παρέχοντας την απαιτούμενη ρευστότητα στην οικονομία.

3). Ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, με μείωση του βάρους της δημοσιονομικής προσαρμογής που αντιστοιχεί στα ασθενέστερα εισοδηματικά στρώματα.

4). Επανεξέταση των κρατικών δαπανών που δεν θα έχει ως μοναδικό στόχο τη μείωση των δαπανών, αλλά κυρίως τη βελτίωση της αποτελεσματικότητάς τους με τις αναγκαίες ανακατανομές.

5). Ομαλή εκτέλεση του προϋπολογισμού, τόσο από την πλευρά των εσόδων όσο και από την πλευρά των δαπανών, ώστε να αποφευχθεί η ανάγκη λήψης επιπλέον δημοσιονομικών μέτρων.

6). Ένταση της μάχης κατά της φοροδιαφυγής αρχίζοντας από τις εμφανέστερες και μεγάλες ευκαιρίες για φοροδιαφυγή που συνδέονται με τη διακίνηση του πετρελαίου.

7). Αξιοποίηση όλων των δυνητικών πηγών ευρωπαϊκής χρηματοδότησης.

8). Συνέχιση της αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του δημοσίου, χωρίς τη μαζική συσσώρευση νέων.

Τέλος, όπως επισημαίνει στην έκθεση, «δεν συνιστούμε εμμονή στον στόχο της υπέρβασης των προβλεπόμενων από τις συμφωνίες με τους θεσμούς πρωτογενών πλεονασμάτων. Θεωρούμε ότι συνολικά «πνίγουν» την ανάπτυξη καθώς στηρίζονται κυρίως σε φόρους».

Κυριακή Παπαναστασίου
Συντάκτης: Κυριακή Παπαναστασίου Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.